Martinair, onderdeel van de KLM Groep, maakte vandaag bekend vier nieuwe Airbus A350F-vrachttoestellen besteld te hebben. Deze vier moderne A350F’s zullen vanaf de tweede helft van 2026 de huidige Boeing 747-freighters vervangen.
De A350F is de vrachtvariant van het passagiersvliegtuig A350. De machine heeft een extra groot vrachtdek. Ook is zoveel mogelijk gebruikgemaakt van lichtere materialen om het startgewicht laag te houden. Samen met efficiënte Rolls-Royce Trent XWB-97-motoren zorgt dit voor aanzienlijke betere prestaties op het gebied van CO2-uitstoot en geluid. De nieuwe toestellen stoten zo’n 40% minder CO2 uit en maken 50% minder geluid dan hun voorgangers. Ze kunnen maximaal 108 ton vervoeren en zijn geschikt voor verschillende vrachtsoorten, waaronder versproducten, expreszendingen, farmaceutische producten, paarden en extra grote vracht.
Marjan Rintel, de CEO van KLM, en Adriaan den Heijer, de managing director van Martinair, zijn tevreden met de toekomstige vlootvernieuwing. Rintel benadrukt dat de vervanging van de 747 versneld zal plaatsvinden in het kader van de duurzaamheidsambities van KLM: “We willen minder CO2 uitstoten vanwege het klimaat en het geluid verminderen voor omwonenden. Dat is de reden dat we besloten hebben deze order eerder te plaatsen dan aanvankelijk gepland.” Ook Den Heijer is positief. Hij ziet eveneens de praktische voordelen van de nieuwe toestellen: “Met de keuze voor de A350F zetten we ook bij vracht belangrijke stappen om de CO2-uitstoot terug te dringen en geluidshinder te verminderen. Ik ben blij met deze nieuwe, technologisch zeer geavanceerde toestellen in de vloot, die goed passen binnen de operatie van Air France-KLM-Martinair Cargo en bij onze onderhoudsafdeling. Voor onze klanten is de keuze voor de veelzijdige A350F goed nieuws voor de toekomst. De nieuwe toestellen vormen een belangrijke aanvulling op de bellycapaciteit van onze uitgebreide intercontinentale passagiersvloot.”