• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    CDA laat omstreden transfertaks voorlopig varen

    04/10/2023

    Schiphol heeft mogelijke nieuwe CEO op het oog

    04/10/2023

    De krimp van Schiphol en de Boze BizJet Tax | Podcast

    04/10/2023

    Air France-KLM neemt SAS over

    04/10/2023

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023
  • Achtergrond

    De krimp van Schiphol en de Boze BizJet Tax | Podcast

    04/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Vliegveld sluiten? Permanente oplossing voor een tijdelijk probleem
Opinie

Vliegveld sluiten? Permanente oplossing voor een tijdelijk probleem

Giel Jan KoekBy Giel Jan Koek30/01/2023Updated:31/03/20233 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Rotterdam The Hague Airport / Koen Laureij
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het is langzaamaan te merken dat er weer verkiezingen aan zitten te komen. In de periode voordat we het stemlokaal in mogen, proberen politieke partijen met gewaagde uitspraken de aandacht naar zich toe te trekken. Zo ook D66 Zuid-Holland, dat in haar verkiezingsprogramma zegt toe te willen werken naar een sluiting van vliegveld Rotterdam The Hague Airport in 2040.

De redenen hiervoor zijn uiteraard de geluidsoverlast en de schadelijke uitstoot die het vliegveld en de luchtvaart in het algemeen veroorzaken. Dat hierop gewezen wordt is terecht, vliegen is ook een stinkende en lawaaiige manier van vervoer. Wat mij echter tegenvalt van een partij als D66, die zich doorgaans hardmaakt voor start-ups en innovatie, is dat zij geen oog lijkt te hebben voor innovatie in de luchtvaartsector. En dat terwijl de start-ups die emissievrij vliegen mogelijk gaan maken, als paddenstoelen uit de grond schieten.

Enkele voorbeelden. Alleen al in Nederland hebben wij bedrijven als Maeve Aerospace en ELECTRON Aviation die volledig elektrische vliegtuigen bouwen. Saluqi Motors fabriceert elektromotoren speciaal voor vliegtuigen. Bij Lucy is men doende met het opzetten van de eerste volledig elektrisch vliegende luchtvaartmaatschappij. Buiten Nederland maakte Eviation vorig jaar de eerste testvlucht met een volledig elektrische negenzitter. Universal Hydrogen deed de eerste motortests met een naar waterstof omgebouwde ATR-42.

De lijst met initiatieven is eindeloos en de hoeveelheid geld die erin wordt gestoken neemt almaar toe. Zeker, lang niet alle lopende projecten zullen tot een commercieel succesvol product leiden. Dit soort initiatieven verbranden meer geld dan olie. Welke partij de beste technologie en de meeste geldschieters heeft, weten we waarschijnlijk pas over tien jaar.

Dat betekent ook dat we stellig nog de komende tien jaar zitten met de problemen die D66 aankaart. Echter, het sluiten van vliegvelden als Rotterdam The Hague Airport is een permanente oplossing voor een tijdelijk probleem. Een probleem waar op dit moment wereldwijd hard aan gewerkt wordt om op te lossen. En het eerste succes is er. Er vliegen in Nederland al bijna twee jaar lang meerdere elektrische vliegtuigen rond: het betreft dagelijkse vluchten met volledig gecertificeerde vliegtuigen. En ja, die Pipistrels op vliegveld Teuge kunnen ‘maar’ twee personen vervoeren en hebben ‘maar’ een bereik van een uur. Maar let wel, de eerste moderne elektrische auto’s konden ook niet meer dan een uur op de snelweg rijden. Nu, tien jaar later, zie je ook op vakantie in Frankrijk, Spanje en Italië de ene na de andere elektrische auto met Nederlandse kentekens.

Vliegtuigen hebben meer natuurkundige uitdagingen dan auto’s. Dat is dan ook de reden dat de luchtvaartindustrie nog niet zo ver is als de auto-industrie qua emissievrij vervoer. Er is dus nog veel onderzoek en ontwikkeling nodig voordat er internationaal batterij elektrisch of op waterstof gevlogen kan worden. Maar in plaats van dat onderzoek te steunen, gooit D66 de handdoek in de ring. Luchtvaart is vies, dus het moet weg. De partij die ooit als slogan “Nu vooruit” had, lijkt terug te zijn gevallen op vooral “nu” en weinig “vooruit”…

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Column Giel Jan D66 elektrisch vliegen Provinciale Staten rotterdam Rotterdam Airport rotterdam the hague airport verkiezingen
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Related Posts

CDA laat omstreden transfertaks voorlopig varen

04/10/2023Redactie

Schiphol heeft mogelijke nieuwe CEO op het oog

04/10/2023Redactie

SAS-topman: ‘Er verandert nu nog niets’

04/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

CDA laat omstreden transfertaks voorlopig varen

04/10/2023

Schiphol heeft mogelijke nieuwe CEO op het oog

04/10/2023

SAS-topman: ‘Er verandert nu nog niets’

04/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?