Tot en met 2030 worden er wat de EASA betreft in Europa geen passagiersvluchten volledig uitgevoerd door één piloot. Dat meldt Reuters. Wel komt er voor die tijd mogelijk ruimte voor zogeheten limited single pilot operations.
De EASA zegt momenteel een voorstel van vliegtuigbouwers Airbus en Dassault te overwegen. Binnen het plan zou het mogelijk worden om al vanaf 2027 gedeeltes van de vlucht uit te voeren met één piloot. Bij de takeoff en de landing, waarbij de werkdruk voor de bemanning een stuk hoger ligt, zou het vliegtuig zoals gebruikelijk worden bestuurd door twee piloten. Tijdens de kruisvlucht, waarbij er voor de crew over het algemeen veel minder te doen is, zou de vluchtoperatie aan één vlieger mogen worden overgelaten. Aan een dergelijke limited single pilot operation zouden wel aanvullende voorwaarden worden gesteld, licht EASA-manager Andrea Boiardi toe aan Reuters. Zo zouden vliegers met te weinig uren ervaring of bijzondere medische omstandigheden worden uitgesloten van de methode.
Het streven vanuit de luchtvaartsector naar een systeem waarbij vluchten vanaf 2030 volledig door één piloot uitgevoerd zouden mogen worden, noemt Boiardi echter ‘absoluut niet realistisch’. De automatisering zou aan het einde van dit decennium nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn om dat toe te laten, en de vliegveiligheid mag er ten opzichte van het huidige systeem niet op achteruit gaan. Bovendien moet er voor single pilot operations, ook als het alleen om het kruisgedeelte van de vlucht gaat, toestemming komen vanuit luchtvaartmaatschappijen, pilotenvakbonden en ICAO, de internationale luchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties. Dat orgaan begint naar verwachting binnenkort met een onderzoek naar de kwestie.
Lees ook: ‘Cathay Pacific klaar voor A350-vluchten met één piloot’ – Up in the Sky