Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Opmerkelijk»Schiphol krijgt huiswerk van inspectie
Opmerkelijk

Schiphol krijgt huiswerk van inspectie

RedactieDoor Redactie07/02/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vliegtuigen op Schiphol maken volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) te vaak gebruik van de auxiliary power unit (APU), een ingebouwde hulpmotor die een toestel tijdelijk van de benodigde energie kan voorzien.

De APU werkt op kerosine en veroorzaakt zodoende uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstof, zwavel en (ultra)fijnstof. De hulpmotor zorgt bovendien voor geluidsoverlast. Ten behoeve van de werkomstandigheden van medewerkers op het platform moeten bemanningen daarom zo min mogelijk gebruik maken van het apparaat. In het luchthavenverkeersbesluit Schiphol staat dan ook opgenomen dat de APU alleen gebruikt mag worden als er geen schonere alternatieven zijn, zoals een vaste of mobiele stroomvoorziening en een installatie voor de airconditioning. Onder bepaalde weersomstandigheden mag het systeem wel breder worden ingezet. Het moet dan minder dan vijf of meer dan 25 graden Celsius zijn.

Volgens de ILT is het huidige gebruik echter nog altijd overmatig. Als belangrijke oorzaak wordt gewezen op het feit dat er te weinig alternatieve voorzieningen op het vliegveld aanwezig zijn. Bovendien wordt er te weinig gebruik gemaakt van de voorzieningen die wel aanwezig zijn, en ontbreekt coördinatie tussen de betrokken partijen zoals maatschappijen en grondafhandelaren. Om die reden krijgt Schiphol huiswerk: de luchthaven moet, samen met andere sectorpartijen, binnen drie weken met een actieplan komen om het APU-gebruik terug te dringen. Daarin moet het vliegveld van de ILT met ‘concrete maatregelen met deadlines’ komen om de werkomstandigheden op het platform te verbeteren.

Lees ook: ‘Mogelijk groot gezondheidsrisico rond Schiphol’ – Up in the Sky

Mogelijk groot gezondheidsrisico rond Schiphol

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
APU ilt Inspectie Inspectie Leefomgeving en Transport luchtvaartinspectie Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

15/07/2025Redactie

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025Redactie

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025Redactie
Recent

Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

15/07/2025

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15/07/2025

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?