Vakbond FNV gaat een collectieve rechtszaak tegen bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol aanspannen. Dit omdat de bedrijven medewerkers jarenlang aan te veel fysieke belasting bloot hebben gesteld. Veel medewerkers zeggen daardoor te lijden aan klachten aan de rug, schouders, nek en knieën.
De maat is vol voor de FNV en de gang naar de rechter wordt gezien als onvermijdelijk. “ We hebben na het openen van een meldpunt contact met meer dan 400 mensen die jarenlang op Schiphol zwaar sjouwwerk hebben gedaan en nu met allerlei klachten zitten. Daar gaan we de bedrijven op aanspreken.” De mensen die zich gemeld hebben bij het meldpunt verrichtten verschillende vormen van til- en sjorwerk. De klachten ontstonden door een combinatie van zwaar werk en een enorme onderbezetting, met een grote werkdruk tot gevolg. De ontevredenheid bij de vakbond is dan ook groot: “Jarenlang is het bij Schiphol alleen maar gegaan over ongebreidelde groei, ten koste van alles. Letterlijk over de ruggen van deze medewerkers, gingen de kosten naar beneden en de winsten omhoog”, aldus David van de Geer van FNV Luchtvaart
FNV heeft een juridisch team samengesteld en gaat nu met de betrokkenen de zaak voorbereiden. De vakbond wil de bedrijven aansprakelijk stellen en zorgen dat de getroffen medewerkers een schadevergoeding krijgen. Van de Geer: “Daarnaast moet deze rechtszaak ervoor zorgen dat er ook echt wat gaat veranderen op Schiphol. Want nog steeds is de fysieke belasting te zwaar. Wij willen dat iedereen gezond zijn of haar pensioen kan halen.”
Daphne van Doorn, de advocaat van de FNV, is enthousiast over de slagingskans van de zaak: “Die is heel hoog. Het is duidelijk dat werkgevers nalatig zijn naar de medewerkers, omdat ze weten dat het werk te zwaar is. Dat heeft de arbeidsinspectie vorig jaar ook geconstateerd. Het is dan makkelijker om de rechter er van te overtuigen dat de klachten van de mensen komen door het werk op de luchthaven.” Hoelang het duurt voor de zaak voor de rechter komt, weet FNV nog niet precies. ‘We gaan nu eerst alle details over de klachten verzamelen, dat is een tijdrovende klus’, aldus Van Doorn.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

