Vanaf eind maart biedt KLM meer treintickets aan van Schiphol naar Brussel. Op deze manier kan de maatschappij het aantal vluchten tussen de twee luchthavens langzaam afbouwen.
Tussen juli en oktober in 2022 voerde KLM in samenwerking met Thalys al een test uit. Hierbij werd één vlucht per dag van Schiphol naar Brussel vervangen door een treinrit. Doordat KLM voor aankomende zomer extra stoelen heeft ingekocht op vier Thalys-treinen, kunnen reizigers van en naar Brussel meerder keren per dag de trein te kiezen in plaats van het vliegtuig. Uiteindelijk moet er nog een vijfde trein bijkomen.
Na de test in 2022 bleek dat er nog wel verbeteringen nodig zijn om een spoorverbinding als goed alternatief te bieden voor een vlucht. Zo menen reizigers dat het overstappen op Schiphol van de trein naar het vliegtuig en andersom soepeler moet. Ook vinden mensen communicatie erg belangrijk. Reizigers en toeristen die niet bekend zijn met de Thalys moeten beter geïnformeerd worden over de reis. KLM streeft ernaar deze problemen op te lossen, immers, eerder kan de vluchtverbinding naar Brussel niet worden opgeheven. Om dit mogelijk te maken gaat KLM samenwerken met Schiphol, ProRail en de NS.
Toekomst
Op den duur wil KLM meerdere vluchten gaan vervangen door treinverbindingen. De airline wil in samenwerking met de genoemde partijen het internationale treinverkeer verbeteren zodat het een goed alternatief kan vormen. Het tevens aanbieden van treinreizen in plaats van alleen vluchten moet op den duur worden gerealiseerd op routes van Schiphol naar Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn.