Een incident tussen een 777 en een 737 op New York JFK Airport heeft een discussie doen oplaaien in de Verenigde Staten. Nadat de cockpitcrew van de Boeing 777 weigerde mee te werken met het onderzoek, zit het luchtvaartreglement het ook in de weg.
Bij het voorval dat op 15 januari plaatsvond, begon een Boeing 737 van Delta net aan de ‘take-off roll’ toen een Boeing 777 van American Airlines plots de baan op taxiede. De luchtverkeersleiding kon op tijd ingrijpen en de Delta-piloten oproepen te stoppen. Uiteindelijk kwam de 737 op minder dan 300 meter van de 777 tot stilstand.
Direct na het incident werd een onderzoek gestart. Het personeel van Delta en de luchtverkeersleiding gaven direct aan hieraan mee te werken. De onderzoekers stuitten echter op flinke weerstand van de American Airlines-vliegers. De NTSB vroeg de piloten tot drie keer toe om een verklaring, zonder resultaat.
Cockpit Voice Recorder
Een cruciaal aspect in het onderzoek is de Cockpit Voice Recorder (CVR). Dit systeem neemt alle gesprekken op die de piloten in de cockpit voeren. Onderzoekers zochten naar de opnames van vlak voor het incident, maar kwamen tot de ontdekking dat deze waren overschreven. De luchtvaart in de VS houdt zich namelijk aan de standaard dat de CVR de opgenomen gesprekken elke twee uur overschrijft.
De overschrijving zorgt dan ook voor frustratie bij de NTSB en Amerikaanse luchtvaartautoriteiten. Zonder de medewerking van het American Airlines-personeel komen onderzoekers nu niet te weten wat er zich precies in de cockpit afspeelde op het moment van het incident en missen daardoor belangrijke informatie.
Langere overschrijving
De NTSB pleit al langer voor een verandering van deze standaard. In 2018 stelde de Federal Aviation Administration (FAA) al dat alle nieuw gebouwde vliegtuigen een CVR krijgen die, net als in de EU, de opnames pas na 25 uur overschrijft. De NTSB eist dat dit vanaf 2024 ook voor alle bestaande vliegtuigen geldt.