Flybe maakt toch geen doorstart. De mogelijke verkoop werd verhinderd door een ‘uitdagende samenloop van omstandigheden’.
De Britse maatschappij stopte eind januari plotseling met de vluchtuitvoering. Flybe was maar 290 dagen operationeel en vloog tot het eind met een vloot van negen Dash 8-Q400’s. Daarmee werden 23 routes onderhouden, waarvan een groot deel van en naar Schiphol. Volgens de beheerders van Interpath Advisory is het faillissement te danken aan te late leveringen van vliegtuigen.
Een week geleden werd bekend dat de beheerders probeerden om een tijdelijke AOC te bemachtigen zodat de maatschappij een doorstart kon maken. Nu is er toch een einde gekomen aan dat idee. Interpath laat weten dat het de onderhandelingen over een mogelijke verkoop heeft beëindigd en is begonnen met het afbouwen van het bedrijf.
Omstandigheden
Mike Pink, beheerder van Flybe, legt de situatie als volgt uit: ‘Helaas was er een uitdagende reeks omstandigheden in het spel, waaronder de ‘use-it-or-lose-it’-regels met betrekking tot slots. Tevens werd er geen tijdelijke exploitatievergunning verleend en waren de kosten om de besturing van Flybe te behouden erg hoog.’ Interpath zal nu de rechten, belangen en activa van de luchtvaartmaatschappij verkopen. Alle Dash 8’s worden teruggeven aan de leasemaatschappijen. De vijfentwintig overgebleven werknemers van Flybe zijn ontslagen.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.