Schiphol legt zich gedeeltelijk neer bij de krimpplannen van het kabinet. De luchthaven wil echter dat het jaarlijkse aantal vliegbewegingen niet verder krimpt dan 460.000, waar Den Haag naar een aantal van 440.000 streeft.
Vorig jaar kondigde het kabinet aan dat het maximale aantal vliegbewegingen op Schiphol met 60.000 moet afnemen. Waar de krimpplannen op grote bezwaren van zowel de luchtvaartsector als het bedrijfsleven stuiten, lijkt Schiphol zich nu grotendeels bij de plannen neer te leggen. In een brief aan het voor de krimp verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schrijft het bedrijf dat het een krimp naar 460.000 vliegbewegingen als ‘noodzakelijke tussenstap’ acceptabel vindt. Die krimp zou echter enkel tijdelijk moeten zijn. Bovendien zou groei met ‘stillere en schonere’ vliegtuigen mogelijk moeten zijn.
Schiphol wil dat het kabinet sneller afstapt van het systeem waarbij op maximale aantallen vliegbewegingen gestuurd wordt. In plaats daarvan zou de ruimte voor de luchthaven afhankelijk moeten worden van de mate van hinder en uitstoot. ‘Daarin voert dus een stillere en schonere luchtvaart de boventoon. Dat is voor de maatschappijen ook een stimulans om hun vloot te vernieuwen’, zegt interim-CEO Ruud Sondag in De Volkskrant. Er zou zodoende een incentive voor de luchthaven zijn om creatief en innovatief met haar eigen ruimte om te gaan.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

