Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Schiphol Airport»KLM-topvrouw boos: ‘Daar gaat het niet om’
Schiphol Airport

KLM-topvrouw boos: ‘Daar gaat het niet om’

RedactieDoor Redactie25/02/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Marjan Rintel © KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het kabinet komt Schiphol enigszins tegemoet met de krimpplannen. KLM-topvrouw Marjan Rintel is daarover desondanks niet te spreken.

Al afgelopen zomer kwam het nieuws naar buiten dat Nederlands grootste luchthaven de komende jaren moet krimpen. In plaats van de beoogde groei naar 620.000 vluchten per jaar zoals in het luchtvaartnota 2020-2050 stond, reduceert die naar 440.000. Althans, dat was de bedoeling. Het kabinet stelde dat deze week bij naar 460.000. Dat is in de ogen van Rintel alsnog onacceptabel. Vooral de manier waarop spreekt haar niet aan. ‘Eerst moet gekeken worden naar alternatieven voordat het mes in het aantal vliegbewegingen gaat. Krimp is geen doel op zich. Het gaat niet om het aantal vliegbewegingen, het gaat om minder CO2 en geluid’, zegt de voormalig CEO van de NS bij De Telegraaf.

Rintel ziet alternatief

Dat alternatief zou volgens Rintel de vlootvernieuwing kunnen zijn. Naast dat KLM de duurzamere Dreamliners naar Amsterdam haalde, investeerde de Air France-KLM in december 2021 in nieuwe toestellen van vliegtuigbouwer Airbus. Het concern bestelde toen honderd A320- en A321neo-vliegtuigen die met ingang van eind 2023 de huidige Boeing 737-machines gaan vervangen. De duurzamere toestellen produceren tot vijftig procent minder geluid dan de 737 en het brandstofverbruik reduceert met vijftien procent. Ten opzichte van 2018 stoot de nieuwe vloot volgens Rintel zelfs 25 procent minder CO2 uit. ‘Wij hebben perspectief nodig om deze investeringen te kunnen doen. Krimp is dat niet. En de inzet van Schiphol van 460.000 starts en landingen vind ik een glijdende schaal naar de 440.000 die Harbers wil. We willen geen negatieve spiraal’, vervolgt de KLM-topvrouw.

Zwaardere vliegtuigen

Reden voor de krimp was onder meer de geluidsoverlast. Rintel stelt dat de krimp daarvoor niet de oplossing is. In plaats van dat lichtere toestellen frequent per dag naar Schiphol vliegen, moeten luchtvaartmaatschappijen snijden in het aantal vluchten en zullen ze naar verwachting grotere machines inzetten wat op hun beurt weer voor meer CO2-uitstoot en geluidsoverlast zorgt. ‘Daarom is ons alternatieve plan een betere oplossing’, concludeert de CEO van KLM stellig.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

duurzaamheid KLM Krimp Marjan Rintel Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website

Gerelateerde Artikelen

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025Redactie

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?