Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Waarom is er militaire luchtverkeersleiding in Eindhoven?

    16/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Ook hiervoor geldt: ‘When in doubt, go flat out’ | Column
Achtergrond

Ook hiervoor geldt: ‘When in doubt, go flat out’ | Column

Giel Jan KoekDoor Giel Jan Koek04/03/2023Update:31/03/2023Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
#KLM
© KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Ik beschouwde het ontwikkelen van Sustainable Aviation Fuels (SAF) lange tijd als veel tijd en moeite steken in een tijdelijke oplossing. De uitstoot van schadelijke gassen is weliswaar een stuk minder, maar helemaal emissievrij is het zeker niet. En de geluidsoverlast, voor veel omwonenden van vliegvelden veel schadelijker dan de CO2, is net zo erg als bij kerosine. Je zou zelfs kunnen stellen dat met de komst van SAF de geluidsoverlast van de grote commerciële luchtvaart gaat toenemen. 

Het argument om op basis van vieze uitstoot het aantal vluchten te verminderen wordt aanzienlijk minder sterk. Een gerechtelijke uitspraak met betrekking tot stikstof helpt dan niet. Het wordt dus makkelijker voor overheden om meer vluchten toe te staan met meer geluidshinder tot gevolg. Totdat de geluidshinder te veel wordt en daarop iets gevonden moet worden. Het verbranden van een brandstof zal daarvoor niet de oplossing zijn, hoe groot de by-pass ratio van een nieuwe LEAP-motor ook is. Een langetermijnoplossing zal dus vanuit een andere kant moeten komen. 

In de kleine luchtvaart worden aan de lopende band uitvindingen gedaan die voor het vliegen op kleine schaal een grote sprong vooruit betekenen. De ontwikkelingen op het gebied van solid state batteries zijn veelbelovend en de eerste tests met waterstof komen ook langzaam van de grond. Echter, zoals bekend zullen deze technologieën voorlopig nog geen uitkomst bieden voor de grote (intercontinentale) luchtvaart. Het is vooral de energiedichtheid van zowel batterijen als waterstof die nog niet het niveau heeft om lange afstanden mee te vliegen. 

Het lijkt er dus op dat SAF voor de grote luchtvaart de beste optie is om op middellange termijn te verduurzamen. En dat terwijl er nog een aantal hordes te nemen zijn voordat SAF op grote schaal gebruikt kan worden. Het wordt op dit moment al wel door luchtvaartmaatschappijen door de reguliere kerosine gemend, maar zelfs bij de grootgebruikers komt dat neer op gemiddeld niet veel meer dan één procent per vlucht. Dat geeft dus nog lang niet de 75+ procent reductie van totale CO2-emissies die er in potentie is. De redenen voor het lage gebruik van SAF zijn de hoge kosten van de brandstof, meer dan twee keer zo hoog als reguliere brandstof, en de tot nog toe beperkte productie. Twee zaken die in een vrije markt onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Als we die vrijemarkttheorie doortrekken betekent het dat er dus meer geproduceerd moet worden om de prijs omlaag te krijgen. Echter, om het produceren van SAF te stimuleren zullen er early adopters moeten zijn die bereid zijn de huidige hoge prijs te betalen om zo producenten te laten zien dat het product aanslaat. Dat geeft de financiële mogelijkheden om efficiëntere methodes te ontwikkelen om de brandstof te produceren. Ook is er nog meer onderzoek nodig om te kunnen bepalen welk materiaal het meest geschikt is om SAF van te maken. 

De producenten van SAF komen bij het betreden van de markt dus nog niet echt in een gespreid bed terecht. De hoge prijzen schrikken de meeste luchtvaartmaatschappijen nog af. Maar het zal ook deels komen door mensen zoals ik die bezwaren hadden (of nog steeds hebben) bij het grootschalig investeren in de productie. Echter, ondanks de twijfels denk ik dat er geen andere optie is dan vol voor dit nieuwe type brandstof te gaan om de luchtvaart te verduurzamen. Koop dus daar waar kan tickets bij een luchtvaartmaatschappij die investeert in deze technologie. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer geld er vrijkomt voor verdere ontwikkeling en hoe sneller we weten of SAF echt het verschil gaat maken. Hoe sneller je handelt, hoe sneller de twijfel weggaat. Of zoals beroemd rallycoureur Colin McRae zei: “When in doubt, go flat out.”


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Brandstof Column Column Giel Jan duurzaamheid Duurzame brandstof kerosine SAF verduurzaming
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Gerelateerde Artikelen

LOT Polish Airlines verkiest Airbus boven Embraer

17/06/2025Redactie

Skytrax-awards: betrouwbaar of niet?

17/06/2025Redactie

Airbus geeft A220 upgrade

16/06/2025Redactie
Recent

LOT Polish Airlines verkiest Airbus boven Embraer

17/06/2025

Skytrax-awards: betrouwbaar of niet?

17/06/2025

Passagier filmt opmerkelijk tafereel

16/06/2025
Populair

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?