Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025

    KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Stokoude Convairs vliegen pakjes naar de Bahama’s
Achtergrond

Stokoude Convairs vliegen pakjes naar de Bahama’s

Remco de WitDoor Remco de Wit11/03/2023Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Convair C-131 'Truman' (c) Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In een smoezelig hoekje van Miami-Opa Locka Executive Airport bevindt zich een van de meest interessante luchtvaartmaatschappijen van Florida. Conquest Air Cargo vliegt vracht naar de Bahama’s met drie stokoude Convair-vliegtuigen met een US Navy-achtergrond. Opmerkelijk genoeg prijkt bij een van de Convairs in sierlijke letters de naam ‘Truman’ op de romp. Het toestel had ooit de voormalige Amerikaanse president aan boord. Tijd voor een kennismaking met deze unieke airline, die het hart van menig luchtvaartliefhebber sneller laat kloppen.

Woestijn

Harry S. Truman vloog in 1961, toen hij al acht jaar geen president van de USA meer was, naar een spreekbeurt in Las Vegas vanuit Kansas City met een Convair (Consolidated Vultee Aircraft Corporation) C-131F Samaritan van de Amerikaanse marine. Het betreft de militaire versie van de Convair 240/340-familie. Op zijn verzoek mocht Truman in de stoel van de copiloot zitten. Het is dit vliegtuig, dat Conquest Air Cargo samen met een andere Convair in 2016 oppikte bij een vliegtuigsloperij naast Davis-Monthan Air Force Base in de woestijn van Zuid-Arizona.

Marine

Twee Convairs van Conquest, de N342GS en N343GS, stammen uit 1956 en deden bij de US Navy dienst in een uitvoering met 44 stoelen. De toestellen zijn uitgerust met twee Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp-motoren. Tot 1985 vlogen ze bij de Amerikaanse marine, het laatst vanaf Naval Air Station New Orleans. Daarna gingen ze de mottenballen in bij het Aircraft Maintenance And Regeneration Center in Arizona. In 2012 werden de toestellen verkocht aan een sloperij. Na 35 jaar werden de Convairs door Conquest weer vliegwaardig gemaakt en omgebouwd tot vrachtvliegtuig. Een daarvan is uitgerust met een sproeisysteem om olieverspreiding op zee aan te pakken. De toestellen zijn in 2016 overgevlogen naar Florida.

Cockpit van de Convair Samaritan

Rustplaats

De derde Samaritan met registratie N345GS kent een iets andere geschiedenis. Ook dit is een ex-US Navy kist, die zijn laatste rustplaats leek te hebben gevonden bij een vliegtuigsloper bij Davis-Monthan. Maar in 1998 is de Convair weer tot leven gewekt en gaan vliegen voor de Beaufort County Council in South Carolina. Het toestel werd ingezet voor de bestrijding van muggen. De propliner vloog daarna nog bij Tide Aircraft en is in 2017 aangekocht door Conquest Air Cargo.   

Schema

Met de drie Convairs worden nu pakjes en vracht vervoerd naar Lynden Pindling International Airport in Nassau op de Bahama’s. Dat gebeurt volgens een vast schema met op werkdagen vertrek vanuit Opa Locka om 08.00 uur en aankomst op de Bahama’s een uur later. Aan het einde van de middag wordt weer teruggevlogen naar het vaste land van Amerika. Naast de lijndienst op de Bahama’s voeren de Convairs van Conquest ook 24/7 charters uit voor binnenlandse en buitenlandse organisaties en bedrijven. Klanten maken onder andere deel uit van de automotive industrie of hebben een militaire achtergrond. Daarnaast vliegt men voor medische bedrijven en wordt ook algemene luchtvracht vervoerd. Voordelen van de Convair zijn de grote vrachtdeur en de flinke actieradius.

Conquest Air Cargo te land en in de lucht (c) Remco de Wit

Onzeker

De Convairs gaan een onzekere toekomst tegemoet. Vooralsnog blijven ze in dienst en vliegen vracht naar de Bahama’s als aanvulling op de onlangs tijdelijk gehuurde MD-83 van Everts Air Cargo. Grootste probleem is de beschikbaarheid van reserveonderdelen. Een eventuele opvolger moet volgens Conquest gezocht worden in de categorie ATR42/72. Daarmee zou een einde komen aan een unieke operatie met de prachtige Convair propliners. Laten we hopen dat dat nog geruime tijd zal duren.

De Samaritan heeft een ingebouwde trap (c) Remco de Wit
Interieur van de Convair C-131 (c) Remco de Wit

The author wishes to thank Carlos Gomez, Chief Operation Officer of Conquest Air Cargo, for his hospitality and excellent cooperation.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
C-131 Samaritan Conquest Air Cargo Convair Florida
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

15/05/2025Redactie

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025Redactie

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025Redactie
Recent

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

15/05/2025

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?