Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Corendon keert terug naar populaire bestemming

    15/07/2025

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»Arabische top: vraag niet óf, maar hoe luchtvaart moet groeien
Editors' Choice

Arabische top: vraag niet óf, maar hoe luchtvaart moet groeien

RedactieDoor Redactie18/03/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de toeristische bestemming Ras Al Khaimah, gelegen in de Verenigde Arabische Emiraten, vond deze week de tiende editie van de Arab Aviation Summit plaats. Tijdens de luchtvaarttop kwamen tal van onderwerpen aan bod, maar centraal stond de vraag hoe toerisme en de luchtvaart duurzaam kunnen groeien.

In een enthousiaste en inspirerende openingsspeech vroeg sjeika Mozah bint Marwan Al Maktoum aandacht voor de belangrijke rol van vrouwen in de luchtvaart. ‘We horen niet genoeg over vrouwelijke piloten. Maar vrouwelijke piloten zijn er al sinds het begin van de luchtvaart bij’, aldus de sjeika. ‘We moeten de verhalen vertellen van de vrouwen die hebben bijgedragen aan de geschiedenis van de luchtvaart. Waarom? Omdat vertegenwoordiging belangrijk is. Alleen als we die verhalen horen weten we dat gelijke kansen bestaan. Het is geen lege pagina. We zetten het verhaal voort dat al lang geleden begonnen is.’ Zelf begon de pilote al op 12-jarige leeftijd met vlieglessen in een Robinson 22-helikopter. In 2015 was ze de eerste vrouwelijke piloot in de koninklijke familie van Dubai die voor Emirates ging vliegen, en sinds 2019 vliegt ze als First Lieutenant Pilot voor de luchtvaartafdeling van de politie.

Sjeika Mozah bint Marwan Al Maktoum © Up in the Sky

Het dagprogramma van de luchtvaartconferentie bestond uit panels met sprekers uit verschillende takken van de industrie. Onder meer Air Arabia-CEO Adel Al Ali, ZeroAvia-CEO Val Miftakhov en Mikail Hourari, directeur van de Afrikaanse en Midden-Oosterse tak van Airbus, kwamen langs. In de gesprekken speelde het thema duurzaamheid een belangrijke rol. ‘De afgelopen drie jaar zaten vol uitdagingen voor de luchtvaartsector. Ondanks alle uitdagingen stoppen mensen niet met reizen. We moeten er dus mee zien te leren leven’, aldus Al Ali. Volgens de Air Arabia-topman is het niet de vraag óf de reissector zal groeien, maar vooral hoe die groei op een duurzame manier kan plaatsvinden. Daarin werd hij ondersteund door andere sprekers, waaronder Aradhana Khowala van projectontwikkelaar Red Sea Global. ‘Vliegen is niet het probleem. De uitstoot is het probleem’, benadrukte ze.

Bij het in de praktijk brengen van oplossingen voor de duurzaamheidskwestie moet industriebreed gekeken worden. In de eerste plaats speelt Sustainable Aviation Fuel (SAF) een belangrijke rol, zowel voor de korte als de lange termijn. De komende jaren is het bijmengen van SAF een relatief effectieve methode om de impact van de luchtvaart op het klimaat te verkleinen op een manier die aansluit op de bestaande technologie. Ten aanzien van vluchten over kortere afstanden verwachten veel sprekers dat er de komende jaren vooruitgang geboekt zal worden op het gebied van elektrische en/of waterstofaandrijflijnen of een combinatie van beide. Voor langeafstandsvluchten zijn de verwachtingen van dergelijke innovaties echter beduidend minder rooskleurig. SAF zal voor dergelijke vluchten waarschijnlijk nog decennialang de enige manier van uitstootvermindering vormen. Naast technologische innovaties werd op de top ook het belang van andere manieren van het vergroten van efficiëntie benadrukt, zoals het optimaliseren van Air Traffic Management (ATM) en daarmee vluchtroutes.

A recap of two successful days at the Arab Aviation Summit 2023! We look forward to welcoming you in the next edition! pic.twitter.com/3IFRSlBaE5— Arab Aviation Summit (@aaviationsummit) March 17, 2023


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Air Arabia duurzaamheid SAF Verenigde Arabische Emiraten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15/07/2025Redactie

Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

14/07/2025Redactie

Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

13/07/2025Redactie
Recent

767 en A350 seconden van elkaar verwijderd

16/07/2025

India kijkt kritisch naar Boeings na fatale crash

15/07/2025

Corendon keert terug naar populaire bestemming

15/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?