• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Kritiek op rapport KLM: ‘Het gaat nergens over’

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

    02/06/2023
  • Achtergrond

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023
  • Editors’ choice

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

    03/06/2023

    Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»Politiek»BBBedreiging voor de luchtvaartsector? | Analyse
Politiek

BBBedreiging voor de luchtvaartsector? | Analyse

Joost den HoedDoor Joost den Hoed21/03/2023Leestijd: 7 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©BoerBurgerBeweging via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Nu het stof is gaan liggen na de grootse verkiezingszege van de BoerBurgerBeweging (BBB) van Caroline van der Plas wordt er druk gekeken naar de te vormen coalities in de provincie en de toekomst in de Eerste Kamer. De BBB wint op alle terreinen en het stikstofdossier wordt daarmee nog uitdagender. Ook de luchtvaartsector lijkt het niet makkelijker te gaan krijgen.

Dat de stikstofwetgeving een uitdaging vormde voor zowel de Schiphol Group als de agrarische sector maakte dat men aanvankelijk nog weleens dacht dat de luchtvaartsector weinig van de BBB te vrezen zou hebben. Al snel werd echter duidelijk dat de gedwongen krimp van Schiphol meer te maken zal hebben met geluidshinder dan met stikstofwetgeving. De Schiphol Group heeft namelijk voldoende stikstofruimte vrijgespeeld door het uitkopen van boeren. Toch blijft de minister volhouden en hierin zal hij gesteund worden door de nieuwe bezetting van de Eerste Kamer.

Geen luchtvaartvriendelijke meerderheid in de Eerste Kamer

In die Eerste Kamer gaat het Kabinet het lastig krijgen het geplande stikstofbeleid erdoor te krijgen. Er heeft zich, zoals bekend, qua zetels namelijk een grote verschuiving voorgedaan. Volgens de prognose komt de coalitie van VVD (10), D66 (5), CDA (5) en CU (2) uit op 22 zetels, tien minder dan de regeringspartijen er nu hebben. Aanvankelijk leek het erop dat de BBB vijftien zetels zou gaan innemen, maar uiteindelijk groeide de fractie nog verder door. Onder leiding van Ilona Lagas zal de BBB zeventien plekken gaan innemen. Hoewel het stikstofdossier dus spannend gaat worden is duidelijker te zeggen wat de nieuwe zetelverdeling betekent voor de luchtvaartsector: donkere wolken. Partijen die doorgaans positief tegenover de luchtvaart staan zijn ernstig in de minderheid en dat kan verregaande gevolgen hebben voor openstaande dossiers. De BBB en de combinatie GroenLinks-PvdA (15 zetels) vormen zo met enkele kleine partijen bijvoorbeeld samen een meerderheid tegen zaken als de opening van Lelystad Airport.

Toekomst Lelystad Airport weer onzeker

Ook decentraal gaat de uitslag Lelystad niet in de koude kleren zitten. Op provinciaal niveau zal de Schiphol Group vanuit Flevoland, Overijssel en Gelderland tegenstand ervaren inzake de opening van Lelystad. Strikt genomen hebben alleen de Flevolanders er direct iets over te zeggen en aanvankelijk leek dit wel goed uit te komen voor de luchthaven. Voor de verkiezingen was er in de Statenvergadering in Flevoland namelijk een groot aantal partijen -al zij het onder voorwaarden- voor de opening van het vliegveld. Naast JA21, VVD en BVNL konden ook D66, PvdA, ChristenUnie, SGP, CDA en de PVV zich hierin vinden. Tegenover zich vonden zij  de BBB, Forum voor Democratie, SP, 50Plus, GroenLinks en Partij voor de Dieren: deze partijen hebben zich allemaal hard uitgesproken tegen vakantievluchten vanaf Lelystad. Dat juist de BBB in Flevoland een kwart van de veertig zetels gaat bezetten verandert de zaak: de onzekerheid over de toekomst van Lelystad Airport wordt dus alleen maar groter.

Op de website van de BBB zijn achter de kleurrijke provincievlaggetjes de verschillende verkiezingsprogramma’s te vinden. De partij trekt in Flevoland hard van leer tegen het vliegveld. “De provincie Flevoland wordt al jaren aan het lijntje gehouden omtrent vliegveld Lelystad.” De standpunten lijken nog sneller geformuleerd te zijn dan dat de partij gegroeid is en de niet lopende zinnen vol taalfouten maken dat het geheel amateuristisch aandoet. Toch komt de boodschap duidelijk over: dat vliegveld moeten ze niet. “Wat BBB betreft kunnen we op dat terrein beter huizen bouwen of het teruggeven aan de landbouw”. Dat laatste lijkt deels stemmingmakerij te zijn. Al sinds het vroege begin van de drooglegging van de Flevopolder wordt er gevlogen naar het kunstmatige eiland. Ook na de drooglegging van de gebieden is het vliegveld gebruikt voor zaken als sproeivliegtuigen voor de landbouw. En juist vanuit die positie is het ontwikkeld. Nu, vijftig jaar later, ligt er een gloednieuwe vertrekhal met alles erop en eraan te wachten op het verlossende woord. Volgens Jan Eerkens, de CEO van Lelystad Airport, kunnen na een politiek fiat nog in 2024 de eerste vluchten vertrekken vanuit de Flevopolder. In afwachting van een besluit over de natuurvergunning kocht de luchthaven al stikstofrechten door boeren uit te kopen. Dit wederom tot het chagrijn van de BBB en andere partijen. Toch blijft Eerkens hoopvol: “Het gaat open, een andere optie is er wat mij betreft niet.”

Verschillende ‘aanvliegroutes’

Als men alleen naar Caroline van der Plas’ handelen in de Tweede Kamer en de BBB in Flevoland zou kijken lijkt het haast of de BoerBurgerBeweging de luchtvaart in zijn geheel uit Nederland willen verbannen. Dit blijkt echter niet zo te zijn en ook deze partij kent nuances. Waar BBB in Flevoland duidelijk voor sluiting van het vliegveld is klinkt de toon elders namelijk gematigder. De regionale luchthavens zijn de afgelopen maanden vanuit verschillende hoeken aangevallen, zo ook Rotterdam-The Hague Airport. Sluiting van deze luchthaven werd in Zuid-Holland geopperd door diverse partijen. Toch lijkt de toekomst hiervan na besluit van de gemeenteraad al weer wat zekerder. Wel blijft het een feit dat diverse partijen sluiting voorstaan en de BBB in het verkiezingsprogramma heeft opgenomen dat onderzocht moet worden of Zestienhoven niet verplaatst kan worden naar de Tweede Maasvlakte. Het terrein van de huidige luchthaven zou ten goede moeten komen aan de woningbouw.

De ‘favoriete luchthavens’ van de BoerBurgerBeweging zijn Groningen Airport Eelde (GAE) en Maastricht-Aachen Airport (MAA). “MAA is belangrijk voor zowel de nationale als regionale economie en is het een werkplek van bijna 3.000 mensen. Wij zien het belang van deze vliegvelden voor de regio’s en dat moeten wij dan ook beschermen”, schrijven de auteurs van het verkiezingsprogramma in Limburg. Wel wil de partij inzetten op innovatie om geluidshinder te reduceren. Maar goed, welke partij is daar nou tegen? Voor Eelde wordt de loftrompet pas echt gestoken: “GAE is op dit moment van groot belang voor de noordelijke economie, bedrijven en burgers. De kansrijkheid van Eelde, ook als luchthaven voor vracht en drones, dient door het bedrijfsleven te worden onderkend”. Deze twee luchthavens dienen natuurlijk het belang van regio’s waarvoor Schiphol niet binnen een uur rijafstand ligt. De bereikbaarheid van ‘het buitengebied’ blijft voor de BBB ook belangrijk en de rol van deze twee vliegvelden daarin wordt erkend. Regionale verschillen in de praktijk dus.

De toekomst

Ook daarom blijven de Provinciale Statenverkiezingen een raar fenomeen. De meeste stemmers laten de nationale politiek leidend zijn bij hun keuze. En dat is niet gek; de landelijke kopstukken waren wekenlang niet van de buis te slaan en uiteindelijk wordt indirect een Eerste Kamer gekozen. Toch zijn het juist die Provinciale Staten die in veel opzichten erg belangrijk blijken te zijn en per provincie toch nogal eens verschillende inzichten hebben. Elke provincie is natuurlijk ook verschillend en BBB kan de komende vier jaar in alle provinciën enorm veel invloed gaan uitoefenen. Wat dat, en de uitslagen van de verkiezingen in bredere zin, zal betekenen moet de tijd nog leren. De BBB krijgt een enorme fractie in de Eerste Kamer. De balans met de eenkoppige fractie die Van der Plas in de Tweede Kamer vormt is ver te zoeken. Dit zal in ieder geval zorgen voor nog verdere politisering van de Senaat die vroeger gezien werd als chambre de réflexion maar steeds meer een wilde arena wordt. De partij zal immers haar macht laten gelden waar deze het grootst is.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

BBB Caroline van der Plas eelde eerste kamer Groningen Eelde Airport Harbers Lelystad Airport luchtvaartnota Maastricht Aachen Airport politiek Provinciale Staten PS2023 rotterdam the hague airport Schiphol Group stikstof Toekomst Tweede Kamer verkiezingen zestienhoven
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Joost den Hoed

Gerelateerde Artikelen

AirBaltic wil vloot verder uitbreiden

04/06/2023Redactie

Embraer denkt over ontwikkeling nieuwe zakenjets

04/06/2023Redactie

In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

04/06/2023Redactie

Recent

AirBaltic wil vloot verder uitbreiden

04/06/2023

Embraer denkt over ontwikkeling nieuwe zakenjets

04/06/2023

In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

04/06/2023
Populair

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?