Twee weken lang bleef een KLM-777-300 in Paramaribo staan nadat meerdere banden van de machine tijdens de landing waren geklapt. De reden van dat langdurige verblijf is nu bekend.
Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij laat bij Waterkant.net weten dat een mankement in het remsysteem hieraan ten grondslag lag. Monteurs van KLM Engineering & Maintenance reisden af naar de Surinaamse stad om de Triple Seven, registratie PH-BVC, te repareren en te achterhalen wat de precieze oorzaak was. ‘Stap voor stap moesten mogelijke oorzaken onderzocht worden’, vult de woordvoerder aan bij het medium uit Suriname.
Band geklapt na landing
6 maart arriveerde de 777 vanuit Schiphol op de luchthaven van Paramaribo. Tijdens de landing waren meerdere banden van de machine geklapt. Op het moment van landen was de landingsbaan van de Surinaamse luchthaven nat en zouden windstoten gerapporteerd zijn. Vermoedelijk noteerde het toestel een hogere landingssnelheid. Aan het einde van de landingsbaan kwam de 777 tot stilstand. Op afbeeldingen die op de sociale media rondgingen was te zien dat meerdere banden geklapt waren. De machine bleef enige tijd aan het uiteinde van de landingsbaan staan. Het besluit volgde de baan te sluiten. Een vliegtuig dat onderweg was vanuit Aruba moest noodgedwongen uitwijken naar Georgetown. Tegen de avond werd de landingsbaan weer opengesteld.
Terug naar Schiphol
De vraag restte hoelang het zou duren voordat de 777 weer kon terugvliegen naar Amsterdam. Uit gegevens van Flightradar24 bleek dat het toestel pas afgelopen maandag in staat was de luchthaven van Paramaribo te verlaten. Na een vlucht van iets meer dan acht uur arriveerde de machine op Schiphol. Inmiddels is de 777 weer volop in dienst voor KLM.