De Consumentenbond haalt hard uit naar aanbieders van reizen, die volgens de bond aan grootschalige prijsmisleiding doen. De bond heeft klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie en vraagt de ACM om in te grijpen.
‘Reisaanbieders misleiden consumenten op grote schaal met lokkertjes. 83 procent van de reizen die de Consumentenbond bekeek, was niet voor de aanbiedingsprijs te boeken’, schrijft de organisatie dinsdag. ‘Er rammelt veel aan de aanbiedingen. Reizen blijken helemaal niet beschikbaar of de prijs verandert zodra een reiziger begint met boeken. En tijdens het reserveren stijgt de prijs ook regelmatig, omdat reisaanbieders onvermijdbare extra bedragen niet vermelden bij de aanbieding. Die verwegen kosten, zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen, lopen uiteen van 8 tot 462 euro per vakantie.’
De Consumentenbond controleerde 300 aanbiedingen van 12 grote reisaanbieders: ANWB, Corendon, VakantieDiscounter, D-reizen, Expedia, FTI Reizen, KLM Holidays, Prijsvrij, Stip Reizen, Sunweb, The Travel Club en TUI. Bij het boeken van een van een reis voor twee personen naar Cyprus bij D-reizen, verdubbelden de kosten van 450 naar 900 euro. Bij de VakantieDiscounter zou de totale reissom van een trip naar Ibiza voor twee personen zelfs zijn geëxplodeerd van 286 naar liefst 3520 euro. ‘Het is frustrerend als de prijs van je vakantie tijdens elke stap van het boekingsproces stijgt. En het is misleidend, want sommige aanbieders lijken hierdoor goedkoper dan ze eigenlijk zijn. Terwijl de regels glashelder zijn: een reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs, alle onvermijdbare kosten moeten in de prijs zitten en variabele kosten moeten er direct bij staan. Het is stuitend dat de reisbranche zich nog steeds niet aan deze regels houdt’, zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.
De twaalf reisorganisaties erkennen de onderzoeksresultaten en beloven beterschap. Echter, Corendon en Stip Reizen blijven wel verplichte servicekosten en toeristenbelasting ‘verstoppen’. Prijsvrij en D-reizen zeggen bovendien niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken. Daar waarschuwen ze volgens de Consumentenbond echter amper voor, en bovendien blijken de aanbiedingsprijzen vaak ook nog alleen te gelden voor vertrek vanaf buitenlandse luchthavens. Om die reden zegt de Consumentenbond tegen deze vier reisorganisaties een procedure gestart te zijn bij de Reclame Code Commissie. Ook klopt de bond aan bij de Autoriteit Consument & Markt, die vanaf 1 april al van plas was weer te gaan controleren en handhaven. In het verleden kregen KLM en Corendon al eens boetes voor het verstoppen van verplichte kosten.