Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Opmerkelijk»Van KLM tot airBaltic: veel vliegtuigen aan de grond
Opmerkelijk

Van KLM tot airBaltic: veel vliegtuigen aan de grond

RedactieDoor Redactie29/03/2023Update:29/03/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Tim Volmer
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Over de hele wereld staan vliegtuigen, waaronder een aantal van KLM, aan de grond vanwege problemen met de motoren van fabrikant Pratt & Whitney.

De problemen komen voor bij de PW1000G-motoren. Motoren uit deze familie worden voornamelijk gebruikt op de Embraer E2-serie en de Airbus A220 en A320neo. Al een halfjaar doen er zich problemen voor, maar nu het voor luchtvaartmaatschappijen belangrijke en drukke zomerseizoen op het punt van beginnen staat neemt de onvrede onder airlines over Pratt & Whitney toe. Het is niet helemaal duidelijk wat voor performance-problemen zich zoal voordoen, maar bij de A220 is het soms voorgekomen dat een motor tijdens of na een vlucht opeens uitschakelt. Een vliegtuig kan weliswaar veilig op één motor doorvliegen, maar een ongecontroleerde uitschakeling van een motor vormt voldoende reden om vliegtuigen tijdelijk aan de grond te zetten.

AirBaltic

Bij luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld, die de komende maanden zoveel mogelijk capaciteit nodig zullen hebben, staan vliegtuigen aan de grond door de technische problemen. Vooral airBaltic, wiens voltallige bestaat uit Airbus A220’s, wordt hard getroffen. Van de veertig toestellen zijn er momenteel elf in onderhoud of wachten daarop. Om het wegvallen van de capaciteit op te vangen is de Letse maatschappij dure wetlease-overeenkomsten aangegaan. Eerder huurde het bedrijf al vier A320’s van Avion Express in. Deze week kwamen daar nog eens acht machines bij: een CRJ-900NG van XFly, een A320 van Danish Air Transport, een A319 van Carpatair en een A320 van Cyprus Airways. CEO Martin Gauss haalde deze week uit naar fabrikant Pratt & Whitney: ‘We houden ons aan onze contractuele verplichtingen jegens onze passagiers en partners. De verlengde doorlooptijden van P&W, die de motoren onderhouden, veroorzaken echter operationele verstoringen voor airBaltic. Zij konden de gegeven belofte met betrekking tot de verbeterde doorlooptijden niet nakomen’, aldus de topman. ‘Hoewel we begrijpen dat dit een ongelukkige situatie is, blijven we optimistisch dat het snel zal worden opgelost.’

Ook problemen bij KLM, Turkish Airlines en in India

Ook in India zorgen de motorproblemen voor operationele moeilijkheden. Bij prijsvechters IndiGo en Go First staan in totaal meer dan vijftig vliegtuigen aan de grond wegens een gebrek aan motoren. Bij IndiGo specifiek gaat het om een aantal van dertig niet-operationele toestellen, een capaciteitsverlies dat – gelet op de totale vlootomvang van ruim 300 toestellen – kan worden opgevangen. Go First heeft niet de vlootcapaciteit om de problemen zelf op te vangen, en de airline zou juridische stappen tegen P&W overwegen te nemen.

Bij KLM, dat inmiddels over vijftien Embraer E195-E2’s beschikt, is de situatie ten opzichte van enkele maanden geleden iets verbeterd. Op dit moment staan zeven vliegtuigen, iets minder dan de helft, aan de grond, waarvan het bij één mogelijk om regulier onderhoud gaat. Turkish Airlines kan momenteel vier Airbus A320neo’s niet laten vliegen, en het vinden van vervangende motoren blijkt niet eenvoudig: ‘Lange doorlooptijden voor werkplaatsbezoeken en een gebrek aan operationele motoren verergeren het probleem’, zei Turkish-CEO Bilal Ekşi onlangs. Tot slot kampen ook Afrikaanse maatschappijen als Air Tanzania, Air Sénégal en Egypt Air met problemen. Door de beperkte reparatiecapaciteit bij P&W is het vooralsnog onduidelijk wanneer de situatie opgelost zal zijn. De tijd begint ondertussen te dringen.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
AirBaltic Airbus A220 Embraer E195-E2 IndiGo KLM motoren pratt & whitney Pratt&Whitney turkish airlines
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025Redactie

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?