Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Opmerkelijk»Vraagtekens rond Greenpeace-onderzoek privéjets
Opmerkelijk

Vraagtekens rond Greenpeace-onderzoek privéjets

RedactieDoor Redactie30/03/2023Update:30/03/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Marten van Dijl / Greenpeace Nederland
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De hoeveelheid vluchten met privéjets in Europa is de afgelopen jaren fors toegenomen, zo blijkt uit het onderzoek dat CE Delft verrichtte in opdracht van Greenpeace. Het is echter niet geheel duidelijk of en in welke mate les- en recreatieve vluchten wel en niet zijn meegerekend.

Van alle Europese steden zien Nice, Parijs en Geneve de meeste privéjets. Ook Amsterdam is populair onder de gebruikers van zakenjets. De route tussen Amsterdam en Londen staat in de top tien drukste routes voor privéjets. Ook buiten privévluchten om is Londen verreweg de populairste bestemming vanaf Amsterdam, gebaseerd op gegevens van voor de coronacrisis. Van alle privévluchten gaat net meer dan de helft over een afstand van minder dan 750 kilometer.

Ook medische vluchten meegerekend

Naast gebruik door zakelijke reizigers worden privéjets ook regelmatig ingezet voor medische transporten of voor het met spoed vervoeren van bijvoorbeeld donororganen. Omdat het vrijwel onmogelijk is om onderscheid te maken tussen de verschillende vluchten worden deze in de berekening meegenomen als privévlucht.

Vraagtekens

In het onderzoeksrapport schrijft CE Delft dat vliegtuigen met minder dan drie zitplaatsen en vluchten tussen vliegvelden zonder IATA-code niet zijn meegenomen in het onderzoek. Het is echter niet duidelijk of lesvluchten in een vliegtuig dat plaats biedt aan vier of meer personen van bijvoorbeeld Groningen naar Rotterdam wel in de onderzoeksresultaten zijn betrokken. Dezelfde vraagtekens bestaan ten aanzien van recreatieve vluchten tussen IATA-vliegvelden. Up in the Sky heeft de kwestie aan zowel Greenpeace als CE Delft voorgelegd, maar beide instanties waren vooralsnog niet in staat opheldering te geven.

Protesten

De laatste maanden zijn er steeds vaker tegen protesten tegen het gebruik van privéjets. Vorige week protesteerde Extinction Rebellion nog op Eindhoven Airport en eerder dit jaar op Schiphol. Daarbij verschaften demonstranten zich ongeoorloofd toegang tot de luchthaventerreinen. Doel van de protesten is het beperken van de hoeveelheid zakenjets die gebruikmaken van Nederlandse luchthavens.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
CE Delft greenpeace private jet Privejet Privévliegtuig zakenjet zakenvluchten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?