Het pilotentekort bij KLM leidt er naar verwachting niet toe dat de luchtvaartmaatschappij niet maximaal kan opschalen in China.
Eind vorig jaar openbaarde KLM het nieuws vanaf eind januari dit jaar dubbel in te willen zetten op Chinese bestemmingen. Het Aziatische land verkeerde lange tijd in lockdown. Sinds het moment van de versoepelingen werd aanvankelijk drie keer per week naar China gevlogen, twee maanden geleden ging het om zes wekelijkse vluchten en sinds afgelopen week werd het aantal nog verder opgeschroefd. Momenteel vliegt KLM zes keer per week vanaf Schiphol naar Beijing en Shanghai. Tevens voert de maatschappij drie wekelijkse vluchten uit naar Hongkong.
Langere route
Echter, voor de coronacrisis verbond KLM Nederland ook nog met andere Chinese steden waaronder Guangzhou en Xiamen. KLM geeft aan op vluchten naar bepaalde bestemmingen in Azië meer vliegers nodig te hebben, omdat deze langer duren door de sluiting van het Russische luchtruim. Sinds de oorlog in Oekraïne kondigden veel (westerse) landen sancties aan als vergelding op de Russische invasie. Een daarvan is dat luchtvaartmaatschappijen uit Rusland in veel luchtruimen niet meer welkom zijn. Andersom deed Rusland hetzelfde waardoor veel Europese luchtvaartmaatschappijen richting Aziatische bestemmingen moeten omvliegen. De werk- en rusttijden veranderen daardoor ook. ‘We zitten nog in de opschaling ten opzichte van 2019. Door de situatie met Rusland kost de opschaling iets meer moeite in verband met het personeel’, verklaart Dario Fucci, voorzitter van de ondernemingsraad van KLM, tegen De Telegraaf.
Tóch uitbreiding
Daarnaast is er een algemeen tekort aan first officers en aan cockpitpersoneel op bepaalde vliegtuigtypes. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) sprak begin dit jaar haar zorg er al over uit dat vanaf komende zomer meer vliegers met pensioen gaan dan dat er nieuw binnenkomen. Ondanks dat staat de tijd bij KLM niet stil. ‘Daar hebben we maatregelen voor getroffen in de vorm van omscholing en doorstroming. We verwachten dan ook dat zodra China meer vluchten toestaat, wij daar adequaat op in kunnen spelen’, zegt een woordvoerder van KLM tegenover Up in the Sky.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

