• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Kritiek op rapport KLM: ‘Het gaat nergens over’

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

    02/06/2023
  • Achtergrond

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023
  • Editors’ choice

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

    03/06/2023

    Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Meer routes, minder Schiphol-overlast | Column
Column

Meer routes, minder Schiphol-overlast | Column

Giel Jan KoekDoor Giel Jan Koek02/04/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© LVNL
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Hoewel ik in de enige provincie van Nederland woon zonder actief vliegveld, kon ook ik tijdens de afgelopen verkiezingscampagne niet om de luchtvaart heen. Er werd in Utrecht namelijk door meerdere partijen actief campagne gevoerd tegen het inrichten van een vierde aanvliegroute naar Schiphol. Deze zal namelijk recht over de provincie Utrecht heen gaan. 

De stichting “Stop, een vierde aanvliegroute!”, die inmiddels ruim 30.000 handtekeningen heeft opgehaald, heeft het onderstaande kaartje gemaakt over de mogelijke locatie.

Het aanleggen van deze aanvliegroute is onderdeel van een groter plan van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de herinrichting van het Nederlandse luchtruim. Een belangrijk onderdeel van dat plan is het creëren van vaste aanvliegroutes door het Nederlandse luchtruim richting Schiphol. ‘Straks volgen de vliegtuigen vanaf de grens van ons luchtruim zoveel mogelijk een vaste naderingsroute. Dit verbetert de voorspelbaarheid van het vliegverkeer in ons luchtruim. Daarnaast maken vaste routes het mogelijk om woongebieden vaker te vermijden. Ook zijn zij een voorwaarde voor vliegtuigen om straks vaker continu te dalen’, aldus het ministerie. En hoewel het ongebruikelijk is voor een column over luchtvaart, ben ik het eigenlijk wel eens met de plannen van het ministerie. 

Continu dalen, ook wel een continuous descent profile genoemd, betekent dat een vliegtuig van grote hoogte in één keer kan dalen naar de hoogte waarop de final approach begint, op enkele kilometers voor de baan. Dus: vele kilometers vliegen met motoren die (nagenoeg) op stationair draaien. Daarnaast, schrijft het ministerie, zal het niet meer nodig zijn voor vliegtuigen om de laatste vijftien kilometer van de nadering in een rechte lijn naar de baan te vliegen om zo strak voor de ILS uit te komen. Deze afstand zal worden ingekort. Daardoor wordt het mogelijk voor vliegtuigen om makkelijker stukken bebouwde omgeving te vermijden en zo de geluidshinder te verminderen. 

Ondanks deze voordelen, ook voor de omwonenden van Schiphol, is er dus weerstand tegen deze plannen. Het lijkt voor bepaalde mensen in Nederland een automatisme te zijn geworden dat wanneer de woorden “meer”, “extra” of “uitbreiding” in relatie tot luchtvaart worden genoemd, zij direct rood aanlopen. Zo ook met een extra naderingsroute. De gedachtes dwalen dan snel af naar dat het aantal vluchten dan ook met een derde kan of zal groeien. Meer herrie, meer vervuiling.

En dat terwijl in mijn optiek dit juist een sociale maatregel is. Of er 440.000 of 550.000 vliegbewegingen vanaf Schiphol plaatsvinden zal niet afhangen van deze vierde route. Wat deze extra route wel mogelijk maakt is dat de overlast die naderende vliegtuigen geven beter verspreid wordt over Nederland. Bijna elke Nederlander heeft wel eens vanaf Schiphol gevlogen, terwijl slechts een klein deel van Nederland structureel overlast ervaart. Door vliegtuigen vanaf meer plekken te laten naderen zal de intensiteit van de geluidsoverlast van de andere drie routes afnemen. Wel zo eerlijk.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Column Giel Jan nieuwe route overlast route routes Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Gerelateerde Artikelen

In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

04/06/2023Redactie

Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

04/06/2023Netty Buijing

Kritiek op rapport KLM: ‘Het gaat nergens over’

04/06/2023Redactie

Recent

AirBaltic wil vloot verder uitbreiden

04/06/2023

Embraer denkt over ontwikkeling nieuwe zakenjets

04/06/2023

In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

04/06/2023
Populair

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?