• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    TUI breidt uit op Antwerpen

    27/09/2023

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023
  • Achtergrond

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Maatschappijen»Passagier boos: ‘KLM doet expres moeilijk’
NL Maatschappijen

Passagier boos: ‘KLM doet expres moeilijk’

RedactieBy Redactie09/04/20233 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Alf van Beem, Public domain, via Wikimedia Commons
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Michael Littaur sleept KLM voor de rechter omdat hij zijn geld terug wil voor tickets die hij bij de luchtvaartmaatschappij annuleerde.

De situatie deed zich afgelopen zomer voor. Wegens de personeelstekorten bij onder meer de beveiliging, was het voor veel reizigers de vraag of ze hun vluchten op tijd konden halen. Schiphol besloot gedurende de zomerperiode dan ook een limiet te stellen op het aantal vertrekkende passagiers. Littaur vloog in de zomer vanuit Amsterdam naar Lissabon. In eerste instantie boekte hij voor 804 euro vier tickets voor een KLM-vlucht die ’s ochtends uitgevoerd zou worden. Om zekerheid te creëren geen moeilijkheden bij de security te krijgen, upgradede hij zijn economy-tickets naar business flex-tickets. Dit kostte hem 652 euro extra. Daarnaast boekte Littaur vier tickets voor een andere KLM-vlucht die ’s middags zou plaatsvinden, met in het achterhoofd dat een reiziger het volledige bedrag van de luchtvaartmaatschappij terugkrijgt als op tijd geannuleerd wordt.

Deel van bedrag teruggestort

Op 23 juli annuleerde de passagier de ochtendvlucht, zowel online als telefonisch. Op 5 september volgde de terugstorting van 804 euro. Dat leidde tot de vraag waar de resterende 652 euro bleef. Littaur stelde dat KLM dat bedrag moest terugbetalen, omdat geen geld ingehouden mag worden voor het omzetten van een economy-ticket naar een business flex-ticket. KLM hield hem voor geen administratiekosten te kunnen vergoeden vanwege belastingkosten. Zes maanden lang hield de airline aan dit standpunt vast. ‘Bizar dat je als consument zo ver moet gaan om je recht te halen’ zegt Littaur tegen RTL Nieuws. ‘KLM doet expres moeilijk om klanten geld terug te geven. Het is voor KLM een verdienmodel in de hoop dat klanten het voortijdig opgeven. Consumenten worden gedwongen om juridische stappen te ondernemen en dat kost veel tijd, geld en energie.’

KLM wil tegemoet komen

Uiteindelijk besluit Littaur KLM voor de rechter te slepen. Daarop komt de luchtvaartmaatschappij hem tegemoet. Er zou sprake zijn geweest van een ‘misverstand’ en ‘de betaling van het resterende bedrag van 652 euro heeft KLM inmiddels in werking gezet’. Tevens wil de maatschappij uit coulance 266,72 euro bieden voor juridische kosten die dit voorval met zich meebracht, zonder daarbij schuld te erkennen. Echter vraagt zij Littaur een vaststellingsovereenkomst met geheimhouding te tekenen. Dit schiet hem in het verkeerde keelgat. Hij besluit de zaak te laten voorkomen bij de rechter. Behalve de 652 euro en een vergoeding voor de door hem gemaakte kosten, eist hij ook een financiële compensatie voor zowel de stress die dit met alles zich meebracht als de 26 uur tijd die al dit gedoe met KLM hem heeft gekost.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

KLM Lissabon passagier Rechter Schiphol
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Turbulentie-incident: Delta-crew wilde andere route, maar kreeg die niet

27/09/2023Redactie

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023Redactie

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Vreemde eenling: Piaggio Avanti

27/09/2023

Turbulentie-incident: Delta-crew wilde andere route, maar kreeg die niet

27/09/2023

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?