Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025

    KLM-toestel keert halverwege vlucht omĀ 

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israƫl?

    14/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom stopte Boeing met de 757-100?
Achtergrond

Waarom stopte Boeing met de 757-100?

Florimond de RooyDoor Florimond de Rooy10/04/2023Update:10/04/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Konstantin von Wedelstaedt (GFDL 1.2, GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Boeing 757 is, met meer dan duizend gebouwde exemplaren, een van de meest succesvolle passagiersvliegtuigen aller tijden. De -200 bleek de populairste variant van het type, waarvan er meer dan negenhonderd zijn gebouwd. De 757-300 was goed voor 55 bestellingen en aangepaste versies ook voor enkele tientallen orders. Maar waarom is de 757-100 nooit geleverd?

De ontwikkeling van de 757 begon in de jaren ā€˜70 om de 727 te vervangen. Het nieuwe type moest ruimte kunnen bieden aan 150 tot 200 passagiers en een vliegbereik hebben dat groot genoeg was voor alle transcontinentale routes. Omdat ETOPS nog niet was geĆÆntroduceerd, is de 757 nooit ontwikkeld om trans-Atlantisch te opereren.

Een belangrijke eis voor de 757 was dat het vliegtuig in staat moest zijn luchthavens met relatief korte start- en landingsbanen aan te doen, net als de 727. Om dit te kunnen doen werd de oorspronkelijke versie van de 757, de -100, voorzien van relatief grote vleugels en krachtige motoren. Dezelfde vleugels en motoren zouden gebruikt worden voor de ā€˜verlengde’ versie van de 757, de -200.

De 757-100, een vliegtuig identiek aan de -200 maar met een kortere romp, bood plaats aan 160 reizigers in twee klassen. De -200 kon twintig extra reizigers meenemen in de standaardindeling of tot 239 in een volledige economy opstelling. 

Omdat de -100 en de -200, op de romp na, nagenoeg identiek waren, was het verschil in operationele kosten beperkt. Voor luchtvaartmaatschappijen was het aantrekkelijk om de grotere variant te bestellen, aangezien de extra stoelen zouden compenseren voor de hogere kosten. Ongeveer een jaar na de aankondiging van de 757-100 en -200 werd de ontwikkeling van de kleinere variant, vanwege een gebrek aan bestellingen, geannuleerd. 

Na de introductie van het type in 1983 bleek de 757-200 tot 40 procent zuiniger dan haar voorgangers, wat voor maatschappijen een groot competitief voordeel betekende. In 1986 kreeg de 757-200 ETOPS goedkeuring en kon het type worden ingezet op trans-Atlantische routes. Diverse Amerikaanse maatschappijen, waaronder Continental Airlines, Northwest Airlines en US Airways zetten het type in op langeafstandsvluchten naar Schiphol. Daarnaast vloog het type in Nederland bij Transavia, Air Holland, Martinair en DutchBird.

Na het succes van de -200 werd in 1996 de verlengde -300 aangekondigd. Door het vergroten van de romp kon de -300, beter bekend als ā€˜het vliegende potlood’, niet trans-Atlantisch worden ingezet. Van de -300 zijn uiteindelijk slechts 55 exemplaren gebouwd.

De 727 is nooit Ć©cht vervangen door de 757. In 1985 introduceerde Boeing de 737-400, de grootste 737 die op dat moment op de markt was. De 737 ‘classic’ was iets groter dan de 727-100’s en -200’s en had een vrijwel vergelijkbaar vliegbereik. De 737’s waren echter geoptimaliseerd voor korte- en middellange afstanden, wat precies was waar de klanten van Boeing naar op zoek waren.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
achtergrond Boeing Boeing 757
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Florimond de Rooy

Commercieel directeur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Zijn passie voor luchtvaart maakte dat Florimond, na enkele jaren actief te zijn geweest in het zweefvliegen, de keuze maakte commercieel piloot te worden. Zijn voornaamste interesse ligt bij de commerciƫle en technische ontwikkelingen in de burgerluchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025Redactie

Trump trakteert Boeing op ā€˜grootste order ooit’

15/05/2025Redactie

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie
Recent

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

15/05/2025

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?