De vraag naar tweedehands vliegtuigonderdelen neemt in de Verenigde Staten hard toe, zo meldt Reuters. Ook zijn generieke onderdelen, gefabriceerd door derde partijen, steeds meer in trek.
Door productieproblemen moeten veel maatschappijen te lang wachten op nieuwe onderdelen van de fabrikant. Steeds vaker wordt er door Amerikaanse bedrijven voor gekozen om tweedehands onderdelen of generieke onderdelen te gebruiken. Naast de beschikbaarheid draagt ook de lagere prijs van de onderdelen bij aan de populariteit.
Om aan de tweedehands onderdelen te komen wordt gebruikgemaakt van donorvliegtuigen, die aan het einde van hun leven zijn en worden ontmanteld. Onderdelen die door derden worden gemaakt moeten eerst door de FAA, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, worden goedgekeurd.
De alternatieve onderdelen kosten, afhankelijk van het type en het productievolume, tussen de twintig en veertig procent minder dan de originele onderdelen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!