Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Elektrisch vliegen»Nederlandse Maeve Aerospace presenteert elektrisch vliegtuig
Elektrisch vliegen

Nederlandse Maeve Aerospace presenteert elektrisch vliegtuig

Giel Jan KoekDoor Giel Jan Koek14/04/2023Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het in Delft gevestigde Maeve Aerospace heeft het ontwerp van de Maeve 01 gepresenteerd. Dit is een update van de Echelon 01 die januari 2022 werd getoond. Met ruimte voor 44 passagiers zal dit het eerste volledig elektrische vliegtuig worden dat kan concurreren met bestaande passagiersvliegtuigen. 

Dit passagiersaantal is vooralsnog een unicum in de elektrische luchtvaart. Op verschillende plekken in de wereld wordt gewerkt aan het bouwen van een volledig elektrisch vliegtuig, maar allemaal met ruimte voor minder dan tien passagiers. Met dit ontwerp, met een bereik van 400 kilometer, hoopt Maeve dan ook te kunnen doorbreken in de markt van bestaande populaire vliegroutes. Er is berekend dat er jaarlijks zo’n 200 miljoen mensen een vlucht maken van minder dan 400 kilometer en dat er 1200 vliegtuigen nodig zijn om deze vluchten uit te voeren.

Maeve wil technisch het verschil maken door in te zetten op batterijtechniek die op dit moment nog niet in productie is. De filosofie is dan ook dat je niet moet ontwerpen voor de technologie die nu beschikbaar is, maar voor de technologie die beschikbaar is wanneer het vliegtuig moet gaan vliegen. 

Een kernbegrip in de batterijtechnologie is de energiedichtheid van een batterij. Oftewel, hoeveel energie kan een batterij per kilo meenemen, uitgedrukt in Watt-uur per kilogram (Wh/kg). Hoe hoger dit getal, hoe meer energie een batterij-elektrisch vliegtuig kan meenemen zonder in gewicht te hoeven toenemen. Veel lithium-ion batterijen, zoals die in elektrische auto’s en telefoons, hebben een energiedichtheid van ongeveer 250 Wh/kg. Elon Musk deed ooit de uitspraak dat elektrisch vliegen rendabel wordt vanaf een energiedichtheid van 400 Wh/kg. Maeve, in samenwerking met batterijfabrikant Amprius, gaat ervan uit dat wanneer de Maeve 01 in 2029 op de markt komt, die een energiedichtheid van 500 Wh/kg gaat hebben.

Potentiële routes voor de Maeve 01
Potentiële routes van de Maeve 01

Flexibiliteit

Het woord dat het meest van toepassing is op het ontwerp van de Maeve 01 is flexibiliteit. In de eerste plaats doordat het airframe de mogelijkheid biedt in de loop van tijd nieuwe batterijen te plaatsen. Een vliegtuig gaat zo’n 20 tot 25 jaar mee en de verwachting is dat de batterijtechniek in die periode sterk zal verbeteren. Waar Maeve in 2030 mikt op een bereik van iets meer dan 400 kilometer, verwachten ze dat tien jaar later hetzelfde vliegtuig met nieuwe batterijen over de 700 kilometer moet kunnen halen.

Het beperkte bereik van elektrische vliegtuigen is een reëel bezwaar, maar op deze manier zullen kopers van het vliegtuig profiteren van ontwikkelingen in de techniek zonder een nieuwer model te hoeven kopen. Een noviteit in de luchtvaartindustrie.

Daarnaast zal de Maeve 01 ook op de grond meer flexibiliteit geven dan andere vliegtuigen. Doordat er een elektromotor in het neuswiel geplaatst wordt, zal het mogelijk zijn zonder tow truck en draaiende propellers naar de startbaan te taxiën. Het vliegtuig zal namelijk de mogelijkheid hebben achteruit te rijden en daarmee zelfstandig van de vliegtuigopstelplaats te komen. Zo kan er direct vertrokken worden nadat er in 35 minuten is opgeladen en zal er niet op een tow truck gewacht hoeven worden. Ondanks het toegenomen gewicht maakt het plaatsen van deze extra motor het vliegtuig energiezuiniger doordat het taxiën efficiënter gaat dan wanneer de propellers de aandrijving doen.

Al met al een indrukwekkend ontwerp waarin de voordelen van elektrificatie worden benut en de nadelen in de loop van tijd steeds minder groot worden.

Nu het ontwerp staat gaat het tijd worden tot productie over te gaan, een stap waarvoor veel geld nodig is. Maar ook financieel lijkt het Delftse bedrijf goed op weg. Juni vorig jaar werd de eerste grote investering van 3,5 miljoen euro gedaan en afgelopen december deed de Europese Commissie een toezegging van 17,5 miljoen euro. 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
batterij elektrisch vliegtuig Nederland
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Gerelateerde Artikelen

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23/06/2025Redactie

British Airways-crew ‘hele nacht wakker gehouden’

23/06/2025Aimee Kniese

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025Redactie
Recent

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23/06/2025

British Airways-crew ‘hele nacht wakker gehouden’

23/06/2025

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?