Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025

    KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Rossiya vervangt massaal ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Wat zijn de alternatieven voor krimp van Schiphol? | Column
Achtergrond

Wat zijn de alternatieven voor krimp van Schiphol? | Column

Giel Jan KoekDoor Giel Jan Koek15/04/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het was weer prijsschieten voor de luchtvaartlobby en hun helpers in de media en de politiek. Naar aanleiding van de laatste aankondiging van Schiphol-CEO a.i. Ruud Sondag kopte De Telegraaf dat vakantie- en privéjetvluchten ‘in het nauw’ komen. Pro luchtvaart VVD’er Daniël Koerhuis vraagt zich op Twitter af of Sondag de problemen voor Schiphol niet alleen maar groter maakt.

De maatregelen die Sondag vorige week aankondigde zijn dan ook niet niks. Zo zal er gestopt moeten worden met nachtvluchten en zullen privéjets en “de meest lawaaiige vliegtuigen” in de toekomst niet langer welkom zijn. Transavia-topman Marcel de Nooijer liet NRC weten dat zijn bedrijf het hardst geraakt wordt: “De impact van de nachtsluiting is enorm; in de zomer vervoeren wij circa 5,2 miljoen reizigers. Het schrappen van de nachtvluchten kost ons de capaciteit voor 1,5 miljoen passagiers.”

Positief nieuws lijkt er te zijn voor de luchtvrachtvervoerders, want 2,5 procent van het totaal aantal slots zal gereserveerd worden voor vrachtvluchten. Schiphol komt daarmee tegemoet aan een lang gekoesterde wens van de vrachtsector voor gereserveerde slots voor dit type vluchten. Echter, wanneer de 747’s in full freighter-uitvoering die dagelijks op Schiphol komen het veld moeten ruimen als een van “de meest lawaaiige vliegtuigen”, is er onderaan de streep waarschijnlijk weinig winst geboekt. 

Deze maatregelen zullen zwaar op de maag liggen, maar de politieke realiteit dwingt de Schiphol-directie plannen te maken die het aantal vluchten in de toekomst laten afnemen. De rechterlijke uitspraak van afgelopen woensdag, waardoor het krimpbesluit voorlopig van tafel gaat, geeft even lucht. Echter de maatschappelijke en politieke druk om te krimpen zal voorlopig niet afnemen. Regeren is vooruitzien en de directie wil het niet op het laatste moment laten aankomen om de persona non grata aan te wijzen.

Rationeel gezien valt het besluit best te verantwoorden. De ban op vluchten met privéjets geeft sociaal de meeste winst en economisch het minste verlies. Sociaal is er het meeste commentaar op nacht- en privévluchten. Nachtvluchten flink beperken wordt bij onze buren in Parijs, Londen en Frankfurt ook gedaan, dus overlopen naar de concurrent zal lastig gaan. En de incidenten met Extinction Rebellion op Schiphol-Oost en Eindhoven Airport laten zien dat privéjetoperaties ook steeds meer onder druk staan.

Daarnaast leveren privéjets economisch gezien weinig op voor Schiphol. Deze vliegtuigen vervoeren geen honderden passagiers die betalen voor parkeren, eten in de restaurants en kopen bij See Buy Fly. Ook worden er geen honderden pakketten vervoerd waarvan de verdere distributie voor veel werkgelegenheid zorgt. En dat terwijl ze wel een slot innemen dat gebruikt kan worden voor een vlucht met grote aantallen passagiers of goederen. Slots zijn de heilige graal. Wanneer daarvan het aantal omlaag gaat, zal de omzet per slot omhoog moeten. Weg dus met de vliegende eenlingen. 

Maar wat is het alternatief? De kaasschaafmethode? Alle operators moeten dan een gelijk percentage aan vluchten inleveren. Aan de ene kant wordt iedereen evenveel geraakt, maar aan de andere kant heeft ook iedereen een reden tot klagen. Daarbij wordt op die manier evenmin gestuurd op het prioriteren van de meest rendabele en minst schadelijke vluchten. 

Ruud Sondag heeft een keuze gemaakt en de tijd zal leren of het de juiste is. Heeft u een betere oplossing? Ik hoor het graag ([email protected]). En Ruud ook. 


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Column Giel Jan Krimp Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Gerelateerde Artikelen

Rossiya vervangt massaal ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025Redactie

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025Redactie

KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

15/05/2025Redactie
Recent

Rossiya vervangt massaal ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Russische straaljager zorgt voor flinke irritatie

15/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?