• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Problemen NS lijken verholpen

    05/06/2023

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Kritiek op rapport KLM: ‘Het gaat nergens over’

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023
  • Achtergrond

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023
  • Editors’ choice

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

    03/06/2023

    Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

    03/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Wat zijn de alternatieven voor krimp van Schiphol? | Column
Achtergrond

Wat zijn de alternatieven voor krimp van Schiphol? | Column

Giel Jan KoekDoor Giel Jan Koek15/04/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het was weer prijsschieten voor de luchtvaartlobby en hun helpers in de media en de politiek. Naar aanleiding van de laatste aankondiging van Schiphol-CEO a.i. Ruud Sondag kopte De Telegraaf dat vakantie- en privéjetvluchten ‘in het nauw’ komen. Pro luchtvaart VVD’er Daniël Koerhuis vraagt zich op Twitter af of Sondag de problemen voor Schiphol niet alleen maar groter maakt.

De maatregelen die Sondag vorige week aankondigde zijn dan ook niet niks. Zo zal er gestopt moeten worden met nachtvluchten en zullen privéjets en “de meest lawaaiige vliegtuigen” in de toekomst niet langer welkom zijn. Transavia-topman Marcel de Nooijer liet NRC weten dat zijn bedrijf het hardst geraakt wordt: “De impact van de nachtsluiting is enorm; in de zomer vervoeren wij circa 5,2 miljoen reizigers. Het schrappen van de nachtvluchten kost ons de capaciteit voor 1,5 miljoen passagiers.”

Positief nieuws lijkt er te zijn voor de luchtvrachtvervoerders, want 2,5 procent van het totaal aantal slots zal gereserveerd worden voor vrachtvluchten. Schiphol komt daarmee tegemoet aan een lang gekoesterde wens van de vrachtsector voor gereserveerde slots voor dit type vluchten. Echter, wanneer de 747’s in full freighter-uitvoering die dagelijks op Schiphol komen het veld moeten ruimen als een van “de meest lawaaiige vliegtuigen”, is er onderaan de streep waarschijnlijk weinig winst geboekt. 

Deze maatregelen zullen zwaar op de maag liggen, maar de politieke realiteit dwingt de Schiphol-directie plannen te maken die het aantal vluchten in de toekomst laten afnemen. De rechterlijke uitspraak van afgelopen woensdag, waardoor het krimpbesluit voorlopig van tafel gaat, geeft even lucht. Echter de maatschappelijke en politieke druk om te krimpen zal voorlopig niet afnemen. Regeren is vooruitzien en de directie wil het niet op het laatste moment laten aankomen om de persona non grata aan te wijzen.

Rationeel gezien valt het besluit best te verantwoorden. De ban op vluchten met privéjets geeft sociaal de meeste winst en economisch het minste verlies. Sociaal is er het meeste commentaar op nacht- en privévluchten. Nachtvluchten flink beperken wordt bij onze buren in Parijs, Londen en Frankfurt ook gedaan, dus overlopen naar de concurrent zal lastig gaan. En de incidenten met Extinction Rebellion op Schiphol-Oost en Eindhoven Airport laten zien dat privéjetoperaties ook steeds meer onder druk staan.

Daarnaast leveren privéjets economisch gezien weinig op voor Schiphol. Deze vliegtuigen vervoeren geen honderden passagiers die betalen voor parkeren, eten in de restaurants en kopen bij See Buy Fly. Ook worden er geen honderden pakketten vervoerd waarvan de verdere distributie voor veel werkgelegenheid zorgt. En dat terwijl ze wel een slot innemen dat gebruikt kan worden voor een vlucht met grote aantallen passagiers of goederen. Slots zijn de heilige graal. Wanneer daarvan het aantal omlaag gaat, zal de omzet per slot omhoog moeten. Weg dus met de vliegende eenlingen. 

Maar wat is het alternatief? De kaasschaafmethode? Alle operators moeten dan een gelijk percentage aan vluchten inleveren. Aan de ene kant wordt iedereen evenveel geraakt, maar aan de andere kant heeft ook iedereen een reden tot klagen. Daarbij wordt op die manier evenmin gestuurd op het prioriteren van de meest rendabele en minst schadelijke vluchten. 

Ruud Sondag heeft een keuze gemaakt en de tijd zal leren of het de juiste is. Heeft u een betere oplossing? Ik hoor het graag ([email protected]). En Ruud ook. 

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Column Giel Jan Krimp Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Gerelateerde Artikelen

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023Redactie

Problemen NS lijken verholpen

05/06/2023Redactie

Koopt Elbers 500 A320’s voor IndiGo?

05/06/2023Redactie

Recent

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Problemen NS lijken verholpen

05/06/2023

Koopt Elbers 500 A320’s voor IndiGo?

05/06/2023
Populair

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

02/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?