Dinsdagochtend steeg er gedurende korte tijd geen enkele Southwest-vlucht op. De Amerikaanse low-cost maatschappij vroeg zelf om een vliegverbod bij de FAA.
Als gevolg van het korte vliegverbod raakten 1728 Southwest-vluchten, ruim 41 procent van het vluchtprogramma, vertraagd. In totaal werden negen vluchten geannuleerd. Het verbod kon al vrij snel worden opgeheven. De reden voor de stop was een technisch probleem. Een firewall van een externe provider viel ‘s morgens vroeg uit. Als gevolg hiervan had de airline geen toegang tot belangrijke operationele gegevens, aldus Southwest.
De verstoringen als gevolg van het korte vliegverbod zijn niets vergeleken met de chaos van afgelopen december. Een winterstorm zorgde toen voor veel chaos in de Verenigde Staten. Southwest schrapte een zondag al bijna de helft van al haar vluchten. Een dag later ging het vervolgens om maar liefst zeventig procent van het vluchtschema en op dinsdag om zestig procent. De maatschappij kreeg daarom veel kritiek te verduren, voornamelijk vanwege het feit dat duizenden passagiers door heel het land op luchthavens waren gestrand en door de vele annuleringen geen alternatieve vlucht konden nemen.
Frustratie
Het geduld bij zowel reizigers als medewerkers begint op te raken. Volgens velen moet Southwest de problemen stevig gaan aanpakken. De Southwest Airlines Pilots Association tweette bijvoorbeeld dat de maatschappij al ruim drie jaar wordt gevraagd een oplossing te verzinnen voor de problemen, maar nog nooit antwoord heeft gegeven op die vraag.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

