• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023

    KLM ziet opstapeling: ‘Mogelijkheid blijft uit’

    23/09/2023

    KLM-piloten leggen werk maandag neer

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Nieuwe batterij betekent doorbraak voor elektrisch vliegen
Achtergrond

Nieuwe batterij betekent doorbraak voor elektrisch vliegen

RedactieBy Redactie21/04/20232 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Batterij elektrisch vliegtuig laden
Oplaadpunt elektrisch vliegtuig © Tim Volmer
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Chinese batterijfabrikant CATL heeft op de autobeurs van Shanghai aangekondigd dit jaar nog te komen met een batterij die 500 Wh/kg kan leveren. Een getal waar producenten van elektrische vliegtuigen lang op hebben gewacht, omdat het hierdoor mogelijk gaat worden om passagiers te vervoeren met elektrische vliegtuigen.

Watt uur per kilogram (Wh/kg) is de eenheid waarmee de energiedichtheid van een batterij wordt aangegeven. Hoe hoger dit getal, hoe meer energie een batterij-elektrisch vliegtuig kan meenemen zonder in gewicht te hoeven toenemen. Veel lithium-ion batterijen, zoals die in elektrische auto’s en telefoons, hebben een energiedichtheid van ongeveer 250 Wh/kg. De nieuwste modellen van Tesla zitten tegen de 300 Wh/kg aan. Experts stellen al jaren dat elektrisch vliegen rendabel wordt vanaf een energiedichtheid van 400 Wh/kg. Een waarde die dit jaar dus nog mogelijk lijkt te worden.

Met een twee keer zo hoge energiedichtheid is het mogelijk vliegtuigen twee keer zo ver te laten vliegen zonder dat het gewicht van de batterij toeneemt. Voor spelers in de elektrische luchtvaart zoals het Nederlandse Maeve Aerospace en Electron Aviation een ontwikkeling waar reikhalzend naar is uitgekeken.

In opkomende markten, zoals elektrisch vliegen, worden vaker grote uitspraken gedaan waar naderhand op moet worden teruggekomen. Start-ups die vanwege veranderende marktomstandigheden of tegenslag in technische ontwikkelingen hun eerder beloofde opleverdatum moeten uitstellen. Echter, nu lijkt dat niet het geval te zijn. CATL heeft ongeveer een derde van de markt van batterijen voor elektrische auto’s in handen en heeft daarmee bewezen een toonaangevende speler te zijn in deze industrie.

Hoewel de batterijen ook gebruikt kunnen worden in elektrische auto’s, stelt CATL dat de productie vooral bedoeld zal zijn voor de luchtvaartindustrie. Hoewel auto’s ook baat kunnen hebben bij lichtere batterijen, speelt het gewicht van batterijen in vliegtuigen een grotere rol. Daarbij is het in de luchtvaart extra van belang dat batterijen niet brandgevaarlijk zijn. CATL meldt dan ook dat het bezig is met ‘het toepassen van standaarden en testen in overeenstemming met de veiligheids- en kwaliteitseisen zoals die gelden in de luchtvaart’.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

batterij elektrisch vliegen
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

25/09/2023Redactie

Nieuw! Nieuw? De Beech 360

23/09/2023Goof Bakker

Wie (niet) vliegt is gek

23/09/2023Lieneke Koornstra

Comments are closed.

Recent

Trump: ‘Boeing had naar mij moeten luisteren’

26/09/2023

Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

25/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?