De Nederlandse onderzoeksraad voor veiligheid, de OVV, heeft deze week haar onderzoeksrapport over de motorexplosie van een Boeing 747 boven Maastricht gepubliceerd.
De OVV geeft drie adviezen naar aanleiding van haar onderzoek. De maatschappij in kwestie, Longtail Aviation, wordt geadviseerd om beter te registreren welke ‘service bulletins’ zijn uitgevoerd en welke niet, specifiek voor geleasede motoren.
Daarnaast wordt de FAA geadviseerd een van de ‘geadviseerde’ aanpassingen, de installatie van een extra koelsysteem, aan de Boeing 747-motoren tot een Airworthiness Directive (AD) te maken. Hierdoor zou de modificatie verplicht worden, in plaats van optioneel. Of de FAA dit advies zal opvolgen is nog onbekend.
Aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat wordt geadviseerd de risico’s voor woonwijken in de omgeving van Maastricht Airport verder te onderzoeken. Er moet volgens de OVV vooral gekeken worden naar de gevaren die verbonden zijn aan onderdelen die van vliegtuigen vallen tijdens de start.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

