• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Kritiek op rapport KLM: ‘Het gaat nergens over’

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

    02/06/2023
  • Achtergrond

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023
  • Editors’ choice

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

    03/06/2023

    Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Het laatste Nederlandse vliegdekschip | Goof
Naast het nieuws

Het laatste Nederlandse vliegdekschip | Goof

Goof BakkerDoor Goof Bakker29/04/2023Update:23/05/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Jan Gerritsen
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Precies vandaag, maar dan in 1968, werd het tweede en laatste vliegdekschip van de Koninklijke Marine buiten dienst gesteld. Het schip werd vlak na de oorlog van de Royal Navy overgenomen, waar het onder de naam HMS Venerable vanaf 1945 dienst had gedaan.

Het verving het eerste Nederlandse vliegkampschip met dezelfde naam, vernoemd naar Schout-bij-Nacht Karel Doorman, die in 1942 met de Hare Majesteits ‘De Ruyter’ ten onder was gegaan (u weet wel: “Ik val aan, volg mij”). De eerste vliegtuigen waren Engelse Firefly’s en Sea Fury’s. Van 1955 tot 1958 lag het schip op de werf van Wilton-Fijenoord voor een upgrade. De hydraulische katapult werd vervangen door een stoomkatapult, en er kwam een vliegdek onder een hoek van acht graden. Dit alles als voorbereiding op de komst van de eerste straaljager aan boord, de Hawker Sea Hawk. Op 14 oktober 1968 werd het vliegdekschip verkocht aan Argentinië, waar het onder de naam ARA Veinticinco de Mayo voer.

Veertien jaar later, tijdens de  Falkland-Oorlog, stonden de Argentijnen op het punt met een aantal Douglas Skyhawks de Britse vloot te attaqueren (voorzien van Franse Exocet!), maar door gebrek aan wind kon men niet lanceren. Tevens was er de acute dreiging van Britse onderzeeërs, die kort tevoren het Argentijnse vlaggenschip General Belgrano al tot zinken hadden gebracht. Het vliegdekschip bleef vervolgens tijdens het gehele conflict in een Argentijnse haven liggen. In 1996 werd het buiten dienst gesteld, en in 2000 in India gesloopt.

Goof Bakker vindt er natuurlijk weer het zijne van:

Tekst: Han Gerritsen

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Goof Koninklijke Marine marine Podcast Vliegdekschip
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

04/06/2023Netty Buijing

De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

03/06/2023Guido Wolfs

Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

03/06/2023Lieneke Koornstra

Recent

AirBaltic wil vloot verder uitbreiden

04/06/2023

Embraer denkt over ontwikkeling nieuwe zakenjets

04/06/2023

In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

04/06/2023
Populair

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?