Precies vandaag, maar dan in 1968, werd het tweede en laatste vliegdekschip van de Koninklijke Marine buiten dienst gesteld. Het schip werd vlak na de oorlog van de Royal Navy overgenomen, waar het onder de naam HMS Venerable vanaf 1945 dienst had gedaan.
Het verving het eerste Nederlandse vliegkampschip met dezelfde naam, vernoemd naar Schout-bij-Nacht Karel Doorman, die in 1942 met de Hare Majesteits ‘De Ruyter’ ten onder was gegaan (u weet wel: “Ik val aan, volg mij”). De eerste vliegtuigen waren Engelse Firefly’s en Sea Fury’s. Van 1955 tot 1958 lag het schip op de werf van Wilton-Fijenoord voor een upgrade. De hydraulische katapult werd vervangen door een stoomkatapult, en er kwam een vliegdek onder een hoek van acht graden. Dit alles als voorbereiding op de komst van de eerste straaljager aan boord, de Hawker Sea Hawk. Op 14 oktober 1968 werd het vliegdekschip verkocht aan Argentinië, waar het onder de naam ARA Veinticinco de Mayo voer.
Veertien jaar later, tijdens de Falkland-Oorlog, stonden de Argentijnen op het punt met een aantal Douglas Skyhawks de Britse vloot te attaqueren (voorzien van Franse Exocet!), maar door gebrek aan wind kon men niet lanceren. Tevens was er de acute dreiging van Britse onderzeeërs, die kort tevoren het Argentijnse vlaggenschip General Belgrano al tot zinken hadden gebracht. Het vliegdekschip bleef vervolgens tijdens het gehele conflict in een Argentijnse haven liggen. In 1996 werd het buiten dienst gesteld, en in 2000 in India gesloopt.
Goof Bakker vindt er natuurlijk weer het zijne van:
Tekst: Han Gerritsen