• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Problemen NS lijken verholpen

    05/06/2023

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Kritiek op rapport KLM: ‘Het gaat nergens over’

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023
  • Achtergrond

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023
  • Editors’ choice

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

    03/06/2023

    Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

    03/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»‘Tijd van D66 als redelijk alternatief ver achter ons’ | Column
Opinie

‘Tijd van D66 als redelijk alternatief ver achter ons’ | Column

Benno BaksteenDoor Benno Baksteen29/04/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Tweede Kamer
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Al ruim twee jaar lijkt D66 elke mogelijkheid aan te grijpen om de KLM te kortwieken. Zoals covid, staatsagent, krimp Schiphol en toeslagen voor duurzaamheid, die vervolgens niet worden bestemd voor duurzame luchtvaart. 

Tot nu toe gelukkig zonder succes. Wie zich afvraagt waar die kennelijk onstuitbare drang vandaan komt vindt het antwoord in het laatste nummer van Op de Bok, het ledenblad van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Interview

Daarin staat een interessant interview met de fractiespecialist luchtvaart van D66. De visie deugt: ‘(…) ook in de toekomst hebben we luchtvaart nodig, maar dan wel schoon.’
Volkomen mee eens. Hoe je daar komt is, voor wie een feitelijke analyse maakt, niet ingewikkeld. Helaas neemt de specialist gewoon kritiekloos de beeldvorming van de actiegroepen over: ‘De uitstoot van de luchtvaart is enorm en wordt naar rato alleen maar groter omdat andere sectoren wel een verduurzamingsslag maken.’

Energiezuinig

De kwalificatie ‘enorm’ is wat overtrokken voor een bijdrage van 2 tot 3 procent en dat luchtvaart tot nu toe niets heeft gedaan is feitelijk onjuist. Luchtvaart is inmiddels zelfs zo energiezuinig dat bijna overal waar nu wordt gevlogen dat minder energie kost dan de alternatieven. Zoals passagiersschepen voor de lange afstanden en hogesnelheidstreinen of auto’s voor de kortere. Dat ook luchtvaart een energietransitie moet ondergaan staat buiten kijf, maar laten we ons daar dan ook op richten.

Dichtbevolkt

De D66-specialist blijft er echter bij dat we, los daarvan, luchtvaart speciaal in Nederland moeten aanpakken: ‘We wonen immers in een dichtbevolkt land waar geluid en uitstoot zwaar wegen.’ Zeker, Nederland is het dichtsbevolkte land van Europa, op Malta na. Maar de stedelijke omgeving van Schiphol, de Randstad, is vergeleken met de omgeving van bijna alle andere grote luchthavens juist dunbevolkt. Dat er toch meer hinder wordt ervaren dan rond andere grote vliegvelden vraagt om analyse, niet om krimp op basis van die aantoonbaar onjuiste beeldvorming. 

Redelijk alternatief

Kortom, kennelijk is beeldvorming allesbepalend geworden voor D66, niet in de laatste plaats wat betreft het eigen imago. Kijk eens hoe flink wij luchtvaart aanpakken, wij moeten dus wel heel milieubewust zijn. De tijd dat D66 zich profileerde als redelijk alternatief ligt ver achter ons.

Benno Baksteen is voormalig piloot en Nederlands vakbondsbestuurder. Hij was voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers en schrijft regelmatig over luchtvaart op zijn blog notthebigbadwolf.com.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Benno Baksteen Column D66 Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Benno Baksteen
  • Website
  • Twitter
  • LinkedIn

Benno Baksteen is voormalig piloot en Nederlands vakbondsbestuurder. Hij was voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers en schrijft regelmatig over luchtvaart op zijn blog notthebigbadwolf.com.

Gerelateerde Artikelen

Problemen NS lijken verholpen

05/06/2023Redactie

Details bekend over terugkeer KLM 777

05/06/2023Redactie

Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

04/06/2023Netty Buijing

Recent

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Problemen NS lijken verholpen

05/06/2023

Koopt Elbers 500 A320’s voor IndiGo?

05/06/2023
Populair

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

02/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?