Air France heeft de Franse regering gevraagd een extra belasting in te voeren voor Chinese maatschappijen, om oneerlijke concurrentie te voorkomen.
Sinds Rusland haar luchtruim heeft gesloten voor westerse maatschappijen, moet op routes naar veel bestemmingen in Oost-Azië enkele uren worden omgevlogen. Chinese maatschappijen mogen nog wel van het Russische luchtruim gebruikmaken, waardoor zij een stuk efficiënter en goedkoper kunnen vliegen.
Sinds de luchtruimsluiting hebben diverse Europese maatschappijen vluchten naar Azië geschrapt, omdat een deel van de routes niet meer rendabel kan worden gevlogen. Andere maatschappijen, waaronder Finnair, moesten hun netwerk aanpassen omdat het vliegbereik van een deel van hun toestellen niet toereikend is.
Nu de Chinese toerisme-industrie weer op gang komt wil Air France dat Chinese maatschappijen extra belast worden, zodat zij geen voordeel halen uit het over Rusland vliegen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat een dergelijke heffing kan worden ingevoerd, aangezien dat in strijd zou zijn met luchtvaartverdragen die zijn gesloten tussen Frankrijk en China en de Europese Unie en China.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!