Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Nieuwe airlines welkom op Schiphol

    11/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Hydraulisch lek in KLM DC-8 | Column
Column

Hydraulisch lek in KLM DC-8 | Column

Netty BuijingDoor Netty Buijing06/05/2023Update:06/05/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Steve Fitzgerald (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het was nog vroeg in de morgen toen ik wakker werd. Zoals wel vaker gebeurde op de route tijdens een lange reis, moest ik me eerst even herinneren waar ik was. Om die reden liet ik altijd een lampje in de badkamer branden, met de deur op een kier, voor het geval het nog donker zou zijn. Een klein kamertje, een bed, een nachtkastje, een bureau met een stoel, dat was het zo’n beetje. Ik stond op, liep naar het raam en schoof de gordijnen open.

Ik zag een waterval, die ononderbroken in de vijver beneden kletterde. Daar zwommen veelkleurige karpers door elkaar heen en tuinlieden met witte handschoenen aan knipten de azaleaheggen met een nagelschaartje. Natuurlijk, nu ik wist het weer. We waren in Tokio.

Ik dacht aan gisteren toen we geland waren met de DC-8-63 en aan weerszijden van de baan rijen brandweerwagens en ambulances opgesteld hadden zien staan. We waren gestart in Bangkok en zouden via een stop in Manilla naar Tokio vliegen. Na de start in Manilla was er echter iets misgegaan. ‘Een hydraulisch lek’, werd aan ons, cabinebemanning, meegedeeld. Wat had dat voor consequenties? Er kon van alles misgaan, maar vooral tijdens de landing in Tokio, waar het regende. Het landingsgestel kon, als het al uitklapte, tijdens de landing weer inklappen.

In de cockpit zaten de vliegers en BWK’s met het A(ircraft) O(perations) M(anual) voor hun neus. De DC-8 moest manueel bestuurd worden en dat bleek nogal zwaar te zijn. We moesten ook lager gaan vliegen, de vlucht ging daardoor een uur langer duren. Omdat de vliegers hun handen niet vrij hadden moesten ze tijdens het eten gevoerd worden. Hoewel het cabinepersoneel toch wel wat last had van de spanning, raadde de cockpitcrew ons aan om te proberen ons een beetje te ontspannen.

Een uur voor de landing riep de captain om dat het cabinepersoneel alle bagage van de passagiers uit de rekken boven hun hoofden zou halen en die elders, bijvoorbeeld in de toiletten, zou stouwen, omdat hij vanwege het slechte weer in Tokio een harde landing verwachtte.

Tijdens de landing zaten de pantrysteward en ik tegenover elkaar. Hij vloog nog niet zolang en vroeg me benauwd: ‘Moet ik nu de noodhouding aannemen?’ Ik verzekerde hem dat we vanuit de cockpit van de DC-8 het bevel daarvoor zouden krijgen als het nodig was. Zo niet dan konden we gewoon rechtop op ons klapbankje blijven zitten.

Gelukkig ging alles goed en konden we ongedeerd naar het hotel afreizen. Bij de crewborrel werd iedereen een beetje dronken, omdat we beseften dat het net zo goed fout had kunnen aflopen. We complimenteerden de arme captain die bekaf was omdat hij urenlang het vliegtuig met de hand had bestuurd.

Ik keek naar de waterval, de vijver, de kois en de prachtige Zen-tuin. De zon scheen. Het beloofde een schitterende dag te worden en ik ging genieten van mijn paar dagen verblijf in Tokio. Ik leefde nog en het leven was verrukkelijk!

Meer van Netty Buijing


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Column Netty DC-8 KLM
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Netty Buijing

Columniste. Netty vloog 21 jaar lang als stewardess en later als purser bij KLM, tussen 1968 en 1989. Voordat KLM haar een blauw hart gaf werkte ze enkele jaren bij de NS, en tussen het vliegen door studeerde Netty sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.

Gerelateerde Artikelen

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025Redactie

Embraer verandert plan vrachtvliegtuig

12/05/2025Redactie

Passagier filmt bijna-botsing | Video

12/05/2025Redactie
Recent

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025

Embraer verandert plan vrachtvliegtuig

12/05/2025

Passagier filmt bijna-botsing | Video

12/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden. For English, also make sure to visit Flying Insight.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?