Transavia moest deze meivakantie noodgedwongen al tientallen vluchten annuleren.
Het is niet de eerste keer in haar bestaan dat dit de luchtvaartmaatschappij
overkomt.
Aanvankelijk bestaat de vloot van Transavia uit 45 vliegtuigen. Zeven daarvan zijn
niet inzetbaar wegens zaken als een veiligheidscertificering die langer op zich laat
wachten, technische problemen die langer duren dan verwacht en onverwachte
reparatiewerkzaamheden. De luchtvaartmaatschappij schakelde onlangs twee
nieuwe toestellen in om de tekorten enigszins op te vangen. Het betrof een Boeing
757 van het Spaanse Privilege Style en een Airbus A320 van het Duitse Sundair. Die
eerste schoot Transavia te hulp door vluchten van Amsterdam naar Chania
(Griekenland) en Heraklion uit te voeren. Sindsdien kwam de 757 niet meer in actie
voor de dochtermaatschappij van KLM. Die tweede verzorgde slechts één vlucht van
Amsterdam naar Preveza, eveneens een Griekse stad. Sindsdien vervoerde ook de
A320 geen Transavia-passagiers meer.
Geen reservevliegtuigen
Ondanks de hulp van de twee toestellen die op wet-leasebasis ingezet werden, is het
niet genoeg. Transavia annuleert in mei en juni naar verwachting meer vluchten,
omdat het tekort simpelweg te groot is en er geen opties zijn andere toestellen in te
zetten. Een beroep doen op vliegtuigen van KLM, die in het verleden weleens
vluchten voor haar dochter uitvoerde, zit er voor de luchtvaartmaatschappij dan ook
niet in. Dat dit verschijnsel bij de luchtvaartmaatschappij momenteel optreedt, klinkt
Paul Vaneker, data-analist bij EU-claim, niet onbekend in de oren. ‘Transavia heeft
ervoor gekozen om met nul reserves de meivakantie in te gaan. Tien jaar geleden
deed de maatschappij dat ook. ‘Transvertragia’ werden ze toen genoemd. Als
dominosteentjes vielen de vluchten uit. Dat zie je nu weer’, geeft hij als voorbeeld bij
het Parool.