De Limburgse luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA) is vanaf vandaag acht weken gesloten voor het vliegverkeer. Tijdens deze twee maanden wordt de start- en landingsbaan gerenoveerd.
De renovatie van de baan is nodig doordat de slijtage van het asfalt de afgelopen jaren aanmerkelijk is opgelopen. Doorgaan met het gebruik van dit versleten asfalt kan leiden tot steenslag en schade aan de vliegtuigen. De baan op de luchthaven is 2.750 meter lang en 45 meter breed. Maastricht Aachen Airport benaderde bouwbedrijf Dura Vermeer voor deze grote klus. De aannemer brengt 71.000 ton asfalt opnieuw aan. Ook worden zaken als verlichting onder handen genomen. De cijfers zijn niet mis: het gaat om meer dan duizend verlichtingsarmaturen, vijftien kilometer aan belijning en honderd kilometer aan bekabeling.
De sluiting van de baan duurt in ieder geval tot en met 30 juni. Tijdens die periode werken op dagelijkse basis zo’n 250 mensen. De provincie Limburg, die afgelopen jaar groen licht gaf voor het behoud van het vliegveld, reserveerde als aandeelhouder een bedrag van 35 miljoen euro voor de renovatie. Volgens de luchthaven brengt Dura Vermeer voor de werkzaamheden zo’n 22 miljoen in rekening.
Stikstof
Het grote project valt in een periode dat bouwplannen in het hele land stilliggen door de stikstofrestricties. Dit vormt echter geen probleem voor de werkzaamheden op Maastricht Aachen Airport. De veronderstelde toename van stikstofuitstoot die bij de renovatie zou komen kijken, wordt volgens de luchthaven volledig gecompenseerd door de sluiting van twee maanden.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

