Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    KLM en Schiphol vliegen hoog bij Nederlandse werknemers 

    23/05/2025

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025
  • Achtergrond

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Editors’ choice

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    Ryanair eist duizenden euro’s terug van personeel

    23/05/2025

    737 komt op heen- én terugweg niet in één keer aan

    23/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Giel Jan»De eerste eeuw luchtvaart ging goed, de tweede moet echt beter | Column
Column Giel Jan

De eerste eeuw luchtvaart ging goed, de tweede moet echt beter | Column

Giel Jan KoekDoor Giel Jan Koek12/05/2023Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In 1910 schreef Kees Valkenstein het boek De Aeroplaan van M’nheer Vliegenthert. Het gaat over ene meneer Vliegenthert wiens vliegtuig wordt gestolen en speelt zich af in 2010. Inderdaad, honderd jaar in de toekomst. Het is verbazingwekkend hoe de auteur het gewaagd heeft om slechts zeven jaar na de eerste vlucht ooit, van de gebroeders Wright in Kitty Hawk, North Carolina, een boek te schrijven over luchtvaart honderd jaar in de toekomst.

Wanneer je kijkt naar de afbeeldingen in het boek, zie je dat de realiteit de verwachtingen ver heeft overtroffen. De afgebeelde vliegtuigen waren tien jaar na het verschijnen van het boek al gedateerd. Laat staan dat er wordt geschreven over supersoon vliegen, trans-Atlantisch vliegen of met honderden tegelijk in een 747. Maar dat de schrijver er op dat vlak naast zit is niet erg. Het is al bijzonder genoeg dat hij een toekomst voor zich zag waarin vliegtuigen een alledaagse plek zouden hebben. Van welke recente uitvinding zou jij durven zeggen dat die over honderd jaar dagelijks gebruikt wordt?

De eerste honderd jaar van de luchtvaart heeft ons meer gebracht dan er ooit voor mogelijk kon worden gehouden. Zo goed als elke plek ter wereld kan binnen 24 uur worden bereikt. Honderden mensen kunnen tegelijkertijd met bijna 1000 km/u van continent naar een continent worden gebracht. De wereld wordt steeds kleiner en onze kennis ervan steeds groter.

Dat zorgt er ook voor dat luchtvaart onder druk is komen te staan. Mensen kunnen met de eigen ogen zien hoe smog wereldwijd steden in de greep houdt, hoe de poolkappen smelten en de zeespiegel stijgt. En de luchtvaart wordt daarvoor in toenemende mate verantwoordelijk gehouden.

Hoewel het aandeel van de totale schadelijke uitstoot wereldwijd met drie procent relatief klein is, is de gestelde aansprakelijkheid niet geheel onterecht. In tegenstelling tot andere vervuilende industrieën heeft de luchtvaart nog geen stip op de horizon voor emissievrij opereren. IATA heeft dan wel de intentieverklaring getekend om in 2050 CO2-neutraal te vliegen, maar hoe dat gerealiseerd moet worden is nog onduidelijk. Daarnaast kan CO2-neutraal ook betekenen dat wanneer de dweil groot genoeg is, de kraan open kan blijven staan. Doordat het andere vervuilers wel lukt minder te gaan uitstoten wordt het aandeel van de luchtvaart steeds groter.

Toch zijn er aan het begin van de tweede eeuw van de luchtvaart ontwikkelingen gaande die de schaduwkanten van de eerste eeuw kunnen rechtzetten. Het eerste gecertificeerde elektrische vliegtuig, de Pipistrel Velis Electro, vliegt al meer dan twee jaar rond en de eerste elektrische en waterstofvliegtuigen om passagiers mee te vervoeren worden aan het einde van dit decennium verwacht. 

Er zal nog veel innovatie nodig zijn voordat wij gebruik kunnen maken van de verworvenheden uit de eerste eeuw, vooral qua snelheid en bereik, zonder de bijkomstige schadelijke effecten. Toch is de tweede eeuw goed begonnen en zijn wij langzaamaan bezig met het creëren van de noodzakelijke stip op de horizon en het pad daar naartoe.

Waar denk jij dat de luchtvaart over honderd jaar staat? Ik hoor het graag: [email protected]


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Giel Jan duurzaamheid innovatie Toekomst
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Giel Jan Koek
  • Website

Redacteur en columnist. Giel Jan werkt als freelance business analyst gedetacheerd voor Nederlandse luchtvaartondernemingen. Hij heeft een CPL en vliegt 100% elektrisch vanaf vliegveld Teuge. Daarnaast schrijft hij ook voor zijn eigen nieuwsbrief The Second Century of Flight (secondcentury.beehiiv.com).

Gerelateerde Artikelen

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025Hugo Sassen

Bijzondere vliegtuigvleugel ‘boven water’

24/05/2025Lieneke Koornstra

VVD wil Schiphol ruimte geven

21/05/2025Joost den Hoed
Recent

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025
Populair

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?