Na ruim anderhalf jaar ruziën met Airbus over problemen met de A350 nam Qatar Airways vrijdag voor het eerst weer een vliegtuig van de Franse fabrikant in ontvangst.
De A350-1000, registratie A7-ANT, vertrok vrijdag van Toulouse naar Doha. Het vliegtuig maakte haar eerste testvlucht in 2021 en stond daarna anderhalf jaar lang opgeslagen op verschillende Franse vliegvelden als gevolg van het conflict tussen Qatar Airways en Airbus. De golfmaatschappij nam in december 2020 voor het laatst een vliegtuig van Airbus in ontvangst.
Nadat er in 2021 op de A350’s van Qatar Airways problemen met de deklaag werden ontdekt, klaagde de luchtvaartmaatschappij Airbus aan. De vliegtuigbouwer besloot vervolgens de nog openstaande bestelling voor vijftig Airbus A321’s aan Qatar Airways te annuleren. Dat bracht een nieuwe rechtszaak met zich mee. In het dispuut over de schade aan het lakwerk eiste de airline ruim 600 miljoen dollar van de fabrikant als vergoeding. In februari gaven beide partijen aan dat er een oplossing was gevonden voor het verfprobleem bij de A350 en dat de leveringen weer in gang werden gezet. Wat er precies is afgesproken bleef onbekend.
Alternatieven
Omdat Qatar Airways in de tussentijd vrijwel geen nieuwe vliegtuigen ontving, moest het op zoek naar alternatieven. Zo werden er onder andere Boeing 777’s van Cathay Pacific en Airbus A330’s van Oman Air geleased. Verder kocht de maatschappij enkele Boeing 777’s over van Virgin Australia. Ook is het geschil de reden voor de terugkomst van de A380 bij Qatar Airways.