Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Opmerkelijk»‘Cathay-piloten taxiën mogelijk bewust te langzaam’
Opmerkelijk

‘Cathay-piloten taxiën mogelijk bewust te langzaam’

RedactieDoor Redactie15/05/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Eerste Boeing 777 © Cathay Pacific
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Cathay Pacific wil strenger gaan controleren op de snelheden waarmee haar piloten gebruik maken van de taxibanen.

Uit bevindingen blijkt dat een aantal van hun vliegers met lagere snelheden taxiën in vergelijking met vakgenoten van andere luchtvaartmaatschappijen. Volgens informatie van Hong Kong International Airport worden normaliter snelheden van vijftien tot twintig knopen bereikt terwijl deze onder gunstige omstandigheden kunnen oplopen tot dertig knopen. Onvermeld blijft met welke snelheden de piloten van Cathay taxiën.Uiteraard is het van belang dat er voldoende afstand is tussen de vliegtuigen, maar opstoppingen moeten ook worden voorkomen. Door de langzamere taxisnelheden kan het vliegverkeer op de luchthavens gehinderd worden en dit gaat zowel om het taxiën, starten en landen van de toestellen. Evenmin draagt het bij aan duurzamere operaties op vliegvelden. Het kan gebeuren dat een machine een doorstart moet maken als gevolg van een bezette landingsbaan. Hierdoor neemt de vluchtduur toe en verbruikt een vliegtuig meer brandstof. Dat geldt eveneens op de grond. Als een toestel vertraging oploopt richting de startbaan, kost dat meer stationair motorvermogen. Omdat binnen de luchtvaartwereld de operaties nauw met elkaar in verband staan, kunnen de verstoringen bovendien een domino-effect bewerkstelligen.

Strengere controle

Cathay liet haar piloten onlangs per mail weten dat aan deze trainerende taxibewegingen een einde moet komen. Eerdere gevallen hiervan worden door de maatschappij niet vervolgd. Maar wanneer ze zich opnieuw voordoen blijven maatregelen niet uit, met mogelijk disciplinaire consequenties. ‘Cathay Pacific werkt nauw samen met luchthavenautoriteiten in Hong Kong en andere plaatsen waar we actief zijn. We nemen alle feedback van onze gesprekken serieus. Veiligheid is altijd onze hoogste prioriteit. We zijn trots op onze hoge niveaus van ervaring en operationele normen’, aldus Cathay Pacific bij Simple Flying.

‘Opzettelijk te langzaam’

Het medium sluit evenals The Standard niet uit dat het langzamere taxiën mogelijk met voorbedachten rade gebeurt. Als vliegtuigen met een lagere snelheid op de taxibaan rijden, neemt de vliegtijd toe waardoor vliegers meer salaris per vlucht ontvangen. Gedurende de coronacrisis werd Cathay Pacific hard geraakt. Om enigszins het hoofd boven water te houden, liet de airline piloten noodgedwongen genoegen nemen met lagere salarissen. Gingen zij daarmee niet akkoord dan hing ontslag in de lucht. Anno nu zijn hun salarissen nog altijd dertig procent lager dan in de tijd voor de coronapandemie.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Cathay Pacific duurzaamheid Hong Kong Landingsbaan taxibaan
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025Redactie

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025Redactie

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025Redactie
Recent

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Nederlands gezin staande gehouden op luchthaven

01/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?