Het cabinepersoneel van Aeroflot mag gebreken in de cabine niet schriftelijk rapporteren. Daardoor gaan toestellen met (technische) mankementen gewoon de lucht in.
Dat blijkt volgens het Russische onderzoeksportaal Proekt uit een mail die Aeroflot al in maart 2022 aan haar cabinepersoneel stuurde. Voorheen werden defecten gemeld in een logboek (CLB). Op basis daarvan zorgden technische teams dat die verholpen werden. Als vergelding op de oorlog in Oekraïne sturen vliegtuigbouwers, waaronder Airbus en Boeing, geen reserveonderdelen meer naar Russische luchtvaartmaatschappijen. Hierdoor kunnen mankementen niet veilig opgelost worden. Airbus uitte hierover al eerder haar zorgen.
Om te omzeilen dat vliegtuigen daardoor aan de grond moeten blijven staan, mag het cabinepersoneel geen schriftelijke rapportages meer afleggen. Zij moet (technische) mankementen mondeling aan de gezagvoerder melden en mag alleen met toestemming van de captain een opname maken. Ondanks dat meldt een anonieme steward dat technici reageren met ‘dat is oké, we hebben het reserveonderdeel toch niet’, waarna het toestel de operaties voortzet.
Ervaringen op Aeroflot-vluchten
Uit verhalen van stewards en stewardessen met het onderzoeksportaal blijkt dat de vliegveiligheid van Aeroflot-toestellen in het geding komt. Een steward, van wie de identiteit niet nader genoemd wordt, zegt dat op een vlucht vorig jaar vanuit de Verenigde Arabische Emiraten naar Moskou niet genoeg zuurstofmaskers aan boord waren. Indien problemen met het zuurstofgehalte zich voor hadden gedaan, zouden niet alle passagiers voorzien kunnen worden. Pas in Moskou werd dit gemeld. Daarnaast zou een ander Aeroflot-vliegtuig zes maanden zonder vacuümgenerator van het toilet hebben gevlogen. Volgens veiligheidsvoorschriften mag een luchtvaartmaatschappij niet langer dan tien dagen wachten voordat die vervangen wordt.