Air Europa-piloten staken meerdere keren in mei en juni. De luchtvaartmaatschappij moet hierdoor ruim honderd vluchten schrappen.
Volgens vakbond SEPLA was de relatie tussen piloten en de airline tijdens de pandemie perfect. Nu de sector zich herstelt streeft het management van Air Europa naar winst en verhoogde haar ticketprijzen daarom afgelopen jaar met ruim 54 procent. Tegelijkertijd wordt er achter de schermen flink bezuinigd, waardoor het salaris van het personeel niet voldoende meestijgt met de inflatie.
Tussen 22 mei en 2 juni hebben Air Europa-piloten daarom acht stakingen gepland. De stakingen zijn een initiatief van SEPLA, dat eerder deze maand ook al een vierdaagse staking organiseerde. Hierbij werden 68 vluchten geannuleerd. De aankomende stakingen hebben voornamelijk gevolgen voor Spaanse binnenlandse vluchten. De meeste internationale vluchten, waaronder naar Schiphol, gaan gewoon door. In totaal worden er 114 vluchten geschrapt.
Stakingen
Het herstel van de luchtvaartsector na de coronacrisis brengt nog altijd veel gespannen situaties met zich mee, mede als gevolg van personeelstekorten. Medewerkers van veel luchtvaartgerelateerde bedrijven zijn het nog altijd niet eens met de arbeidsvoorwaarden. De werkdruk is vaak hoog en de salarissen stijgen niet mee met de inflatie. Ondanks dat veel partijen nieuwe overeenkomsten wisten te sluiten, loopt het bij andere bedrijven nog moeizaam.