Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    KLM en Schiphol vliegen hoog bij Nederlandse werknemers 

    23/05/2025

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025
  • Achtergrond

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Editors’ choice

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    Ryanair eist duizenden euro’s terug van personeel

    23/05/2025

    737 komt op heen- én terugweg niet in één keer aan

    23/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Opmerkelijk»Hoe komt Rusland nog aan vliegtuigonderdelen?
Opmerkelijk

Hoe komt Rusland nog aan vliegtuigonderdelen?

RedactieDoor Redactie24/05/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Aeroflot A330 in Vladivostok © Fedor Leukhin, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vanwege westerse sancties is de export van vliegtuigonderdelen naar Rusland volledig aan banden gelegd. Toch komen er via omwegen nog onderdelen bij Russische luchtvaartmaatschappijen terecht.

Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat westerse landen een streng exportverbod op reserveonderdelen naar Rusland instelden. Doordat de vloot van Russische luchtvaartmaatschappijen voor een groot deel uit Airbussen en Boeings bestaat, heeft de maatregel een grote impact op de veiligheid van de vliegtuigen in het land. In verband met het ontstane tekort aan reserveonderdelen zijn airlines genoodzaakt drastische maatregelen te nemen. Op termijn wordt getracht onderdelen zelf te kunnen namaken, maar zolang dat niet mogelijk is worden er stilstaande vliegtuigen ‘gekannibaliseerd’, gaan er vliegtuigen naar Iran voor onderhoud en houdt Aeroflot technische mankementen zelfs buiten de boeken.

Toch gaat een substantieel deel van de westerse toestellen nog altijd dagelijks de lucht in. Dit komt deels doordat maatschappijen via omwegen nog altijd aan reserveonderdelen weten te komen. Het Russische onderzoeksmedium Proekt heeft deze omwegen met behulp van de Import Genius-handelsdatabase in kaart weten te brengen. In de periode tussen maart en augustus 2022 werd de import van onderdelen vanuit de VS en Europa naar Rusland vervangen door invoer vanuit onder meer China, de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), Oezbekistan, Tadzjikistan en Kirgizië. Zo leverde een in de VAE gevestigd bedrijf genaamd ‘Casper Aviation’ in juni 2022 bijvoorbeeld enkele in Frankrijk en de VS geproduceerde onderdelen aan het Russische S7 Airlines. De meeste leveringen lijken in de betreffende periode vanuit de VAE en Tadzjikistan te zijn gekomen, al blijft het voor zover bekend gaan om kleine aantallen. Deze onderdelen zijn niet in alle gevallen nieuw, maar komen bijvoorbeeld ook uit elders ontmantelde vliegtuigen.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus Boeing China europese unie onderdelen rusland sancties VAE Verenigde Arabische Emiraten Verenigde Staten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025Redactie

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025Redactie

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025Hugo Sassen
Recent

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025
Populair

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?