• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    TUI breidt uit op Antwerpen

    27/09/2023

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»EasyJet: ‘Schiphol heeft ons een aanbod gedaan’
NL Vliegvelden

EasyJet: ‘Schiphol heeft ons een aanbod gedaan’

RedactieBy Redactie29/05/20232 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Sander Lamers
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Verschillende luchtvaartmaatschappijen willen van Schiphol horen waarom het de afgelopen twee jaar tijdens drukke periodes enorm misging.

Al in het Pinksterweekend van 2022 ontstonden op Schiphol lange rijen voor de security. De sfeer tussen reizigers en beveiligingspersoneel werd grimmig, mede doordat sommige passagiers door de wachttijden hun vluchten dreigden te missen. Hoewel de luchthaven een banenmarkt organiseerde om meer werknemers aan te trekken, slaagde zij er in de zomer niet in de zaken onder controle te houden. Al voor aanvang van de zomervakantie moest de slotcoördinator met luchtvaartmaatschappijen rond de tafel om slots te verdelen. Aanleiding hiervan was dat Schiphol een dagelijkse beperking op het aantal vertrekkende passagiers hanteerde. Hierdoor werden maatschappijen gedwongen sommige vluchten te annuleren of verplaatsen. Sommige reizigers moesten omgeboekt worden. Na de zomer hielden de moeilijkheden nog aan.

Compensatie voor luchtvaartmaatschappijen

KLM liet al eerder weten als gevolg hiervan de volledige kosten op Schiphol te willen verhalen. In totaal bracht dit 225 miljoen euro met zich mee. Het volledige bedrag kreeg de maatschappij niet terug, maar zij trof wel een schikking met de luchthaven. Schiphol keerde ook al aan iedere getroffen luchtvaartmaatschappij 350 euro uit per passagier van wie de vlucht geannuleerd werd. EasyJet zegt deels gecompenseerd te zijn. ‘Daar heeft Schiphol ons een aanbod voor gedaan. Die kosten zijn vergoed. Maar dat waren niet veel vluchten’, zegt William Vet, topman van easyJet Nederland, in Het Parool.

Geen volledige verantwoordelijkheid

De volledige verantwoordelijkheid van Schiphol blijft echter uit tot ergernis van onder meer easyJet, Ryanair, Norwegian Airlines en Vueling. Zij willen dan ook een getuigenverhoor met het operationeel management van het vliegveld. Mogelijk dreigen juridische vervolgstappen naar aanleiding van dit verhoor. Schiphol stelt dat die stappen niet nodig zijn, omdat ‘er sprake was van overmacht’. De luchthaven bevestigt dat luchtvaartmaatschappijen die hielpen bij het reduceren van het aantal reizigers, aanspraak konden maken op een (gedeeltelijke) compensatie.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

compensatie Easyjet KLM Personeelstekort Schiphol
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023Redactie

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023Redactie

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?