• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column
Airlines

De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

Guido WolfsBy Guido Wolfs03/06/2023Updated:03/06/20233 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Anna Zvereva from Tallinn, Estonia, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

‘Sky Gates?’ ‘Yep, Sky Gates!’ Ik moet beslist mijn wenkbrauwen gefronst hebben bij het antwoord van een medespotter dat Silkway West Airlines een Russische dochtermaatschappij ging oprichten voor haar vluchten naar Maastricht Aachen Airport onder de naam Sky Gates. Ik vroeg mij af hoe die vliegtuigen eruit zouden gaan zien. Zou de nieuwe jas tegenvallen in vergelijking met het mooie Silkway-kleurenschema? Zou het verworden tot een soort “Saai Gates” in de vorm van zo’n albino-Boeing 747 met Sky Gates-opschriften, of nog erger: wit zonder titels…

In het najaar van 2016 was het dan zover. Silkway had een 747 van Boeing overgenomen die in 2001 fabrieksnieuw aan Cathay Pacific Cargo was afgeleverd. De kist werd VP-BCI geregistreerd en verhuurd aan dochter Sky Gates en zelfs in een aantrekkelijk nieuw kleurenschema gespoten. Maastricht-Aachen Airport werd dus tot de West-Europese basis van de dochtermaatschappij gebombardeerd en met succes. Men vloog voornamelijk op China, waar Hongkong als bestemming het meeste voorkwam.

VP-BCI © Guido Wolfs

De eerste vlucht vond halverwege oktober 2016 plaats. Helaas kon ik op dat moment niet aanwezig zijn. Een week later gelukkig wel. Alleen liet zich op MAA een mistdeken gelden resulterend in een zicht van iets meer dan van vijftig meter, terwijl in mijn woonplaats het zonnetje scheen. Het vierkoppige Rolls-Royce-ensemble was goed te horen in de mist, waarmee eigenlijk ook alles werd gezegd. Na al die vaagheid was het in de week daarna wel helder prijsschieten met mijn fototoestel. Daarbij moest ik toegeven dat het kleurenschema heel apart was ten opzichte van de bestaande livery’s.

In 2017 werd een tweede 747 aan de vloot toegevoegd. Deze machine was een jaar eerder door Cathay Pacific Cargo uitgefaseerd en overgenomen door Silkway West Airlines. Sky Gates nam de als VP-BCH geregistreerde 747 over. Aanvankelijk vloog het toestel nog in het kleurenschema van Silkway maar met Sky Gates titels. Daarmee was de Bravo Charlie Hotel ook een leuke verschijning op de Zuid-Limburgse luchthaven. Het duurde tot halverwege 2018 toen ook deze kist in het Sky Gates-kleurenschema werd gespoten.

VP-BCH © Guido Wolfs

Wellicht kent u de tegeltjeswijsheid ‘Toen plassen pissen werd is het gezeiks begonnen’. Dat werd voor MAA realiteit toen de luchthaven het 2750 meter-baangebruik, wat eerder werd gedoogd, van de rechter moest terugdraaien naar 2500 meter. Enkele tegenstanders die woonachtig zijn in het naast de baan gelegen gehucht Schietencoven spanden deze zaak destijds aan. Een gepensioneerde verkeersleider die op de luchthaven heeft gewerkt en letterlijk naast de baan woont, was hierbij betrokken. Helaas bleek 2500 meter net te weinig voor onze vrienden van Sky Gates, waarna zij, met tegenzin, naar Frankfurt-Hahn verkasten.

VP-BCH © Guido Wolfs

Als Russische luchtvaartmaatschappij liep ook Sky Gates een vliegverbod als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Moedermaatschappij Silkway West Airlines bedacht zich geen moment en nam daarop de VP-BCI en VP-BCH weer terug in háár vloot. De twee 747’s werden omgeregistreerd naar 4K-BCI en 4K-BCH.

  • 4K-BCI © Rob van Ringelesteijn
  • 4K-BCI © Rob van Ringelesteijn

Vandaag de dag zijn ze nog regelmatig op Schiphol te vinden, nog steeds in een Sky Gates-jasje, maar met Silkway-titels. Of Sky Gates ooit nog zal terugkeren in de lucht, of op MAA, lijkt mij onwaarschijnlijk. Het einde van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland is nog niet in zicht en op MAA is het gebruik van de 2750-meterbaan er nog altijd niet bij. En zo gaat Sky Gates tegen wil in dank als eendagsvlieg de boeken in.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Boeing Boeing 747 Cargo Column Column Guido Maastricht Aachen Airport
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Guido Wolfs

Gastredacteur en fotograaf. Sinds 1980 getroffen door het luchtvaartvirus en sindsdien voornamelijk als fotograaf te vinden op Maastricht-Aachen Airport, maar ook regelmatig op de vliegvelden eromheen. Publiceerde geregeld in de Zuid-Limburgse spotterblaadjes LAL en Threshold. Guido is actief lid van de actiegroep We Love MAA. In zijn werkzame leven is hij “groundcargo pilot”.

Related Posts

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023Redactie

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023Redactie

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023

Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?