Nadat Embraer eerder de ontwikkeling van een nieuwe turboprop in de ijskast zette, denkt het concern nu na over een andere toekomst.
De Braziliaanse fabrikant wil door middel van het introduceren van grote zakenvliegtuigen concurreren met toestellen van Dassault, Gulfstream en Bombardier. Dit is volgens Michael Amalfitano, Embraer Executive Jets-CEO, belangrijk om klanten te behouden die van een middelgrote zakenjet willen overgaan naar een grotere machine. ‘Nu de wereldwijde Embraer-vloot blijft groeien, moeten we zorgen dat onze klanten niet overstappen naar de concurrent’.
Op dit moment produceert Embraer alleen kleine en middelgrote zakenvliegtuigen zoals de Phenom 300 en de Praetor 600. Het bedrijf geeft aan dat, anders dan in het verleden, de nieuwe privéjets niet meer worden gebaseerd op bestaande passagiersvliegtuigen zoals de Lineage 1000, die gebaseerd is op de Embraer 190. ‘We gaan zakenjets aanbieden die speciaal zijn ontwikkeld voor de markten waarin ze worden gebruikt’, aldus Amalfitano.
Turboprop
Tot eind 2022 had Embraer nog hele andere toekomstplannen, namelijk het ontwikkelen van een nieuw turbopropvliegtuig. De fabrikant verkende al geruime tijd de mogelijkheden tot het ontwikkelen van een ultramoderne turboprop. Vanuit diverse hoeken werd hier uiterst positief op gereageerd en werd het nieuws in de meeste kringen hartelijk ontvangen. Embraer trok toch de stekker uit het programma, omdat het volgens hen niet het juiste moment was voor het ‘next-gen’-turbopropproject.