Het Russische Aeroflot vliegt sinds kort weer met haar jongste Airbus A350. Het toestel stond ruim een jaar aan de grond en werd gebruikt als onderdelendonor.
Op de dag dat Rusland Oekraïne binnenviel nam Aeroflot nog een Airbus A350, toen met registratie VP-BYF, in ontvangst. Na slechts tien vluchten werd het vliegtuig aan de kant gezet. Door de westerse sancties tegen Rusland kon Aeroflot lange tijd niet een noodzakelijke software-update doorvoeren bij de machine. Ook zou het toestel zijn gebruikt als donor voor onderdelen.
Volgens het Russische medium Aviatorshina is het Aeroflot gelukt de software-update afgelopen mei te installeren. Hierbij ontving de maatschappij hulp van een andere airline uit een bevriend land. Ook lijkt de maatschappij een oplossing te hebben gevonden voor het tekort aan reserveonderdelen. De A350 vloog op 30 mei weer voor het eerst tussen Moskou en Vladivostok, nu met registratie RA-73156. Sindsdien wordt het toestel dagelijks ingezet.
Bestelling
Voor de oorlog plaatste Aeroflot een bestelling voor zestien A350’s. In totaal zijn er maar zeven toestellen aan de maatschappij geleverd, waarvan er momenteel twee staan opgeslagen. Van de overgebleven negen machines gingen er vier naar Turkish Airlines. Deze vliegtuigen vlogen tijdelijk met een aangepast kleurenschema. De staart, motoren en romp waren nog voorzien van de kleuren van Aeroflot: grijze onderkant, blauwe motoren en een blauwe staart. Spotters gaven het opvallende kleurenschema de bijnaam ‘Turkoflot’.