• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    ‘Aanknopingspunten’ na gesprek met KLM

    21/09/2023

    Oostenrijk volgt Nederland in vervanging C-130 Hercules

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023
  • Achtergrond

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023

    Jetten en zijn jetset

    16/09/2023

    Een mieterse aflevering vanaf vliegveld Teuge | Podcast

    13/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Airbus»De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren
Airbus

De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren

RedactieDoor Redactie09/06/2023Update:09/06/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Pratt & Whitney 1100G-motor
De Pratt & Whitney 1100G-motor - ©Pratt&Whitney
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De ‘game-changing’ PW1000G-motoren van Pratt & Whitney (P&W), bekend om hun verbeterde brandstofefficiëntie en verminderde emissies, komen steeds meer onder vuur te liggen. Sinds de lancering in 2017 hebben deze motoren, die verkrijgbaar zijn voor de A320/A321 neo, A220 en de E-190/195 E2, meerdere technische problemen ondervonden. De problemen zijn voornamelijk gerelateerd aan de geared turbofan technologie die ervoor zorgt dat de motor goede prestaties levert.

De recente wijziging in het zomerschema van KLM benadrukt deze problemen, met name bij de nieuwe generatie PW1500/1900G-motoren van de E2-toestellen. Om verdere operationele problemen te voorkomen, blijft KLM langer gebruikmaken van de Embraer E190 E1.

Pratt & Whitney heeft niet de mogelijkheid gehad om de motoren te upgraden vanwege leveringsproblemen en een ontoereikende onderhoudscapaciteit. Dezelfde problemen hebben ertoe geleid dat vliegtuigen van andere luchtvaartmaatschappijen ook aan de grond zijn gehouden. Het Indiase Go First stelt zelfs dat hun faillissement te danken is aan de slecht presterende motoren. 

Het aantal vliegtuigen met de nieuwste P&W-motoren dat op dit moment niet operationeel is, is hoger in vergelijking met de vloot met de vergelijkbare CFM LEAP-1A motoren.

VliegtuigtypeMotortypeTotaal aantal niet operationeelPercentage van totaal 
A220 (CSeries)PW1500G4616,9%
A32 neoPW1100G12217,2%
LEAP-1A414,0%
A321 neoPW1100G447,8%
LEAP-1A153,1%
E190PW1900G29,1%
E195PW1900G58,2%
Bron: Cirium

Hoewel P&W het probleem probeert te beheersen met herziene technologieën en motorupgrades, kunnen aanhoudende problemen gevolgen hebben voor het vertrouwen in de techniek en toekomstige bestellingen.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Airbus Industrie KLM motoren pratt & whitney
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023Redactie

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023Redactie

717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

21/09/2023Redactie

Recent

Tweede feestje JetBlue op Schiphol

21/09/2023

737 en 757 na incident nog steeds aan de grond

21/09/2023

717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

21/09/2023
Populair

777 vliegt bijna twee uur op 3 kilometer hoogte

17/09/2023

KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

20/09/2023

Transavia 737’s wijken uit na incident

18/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?