Het einde van het tijdperk van de McDonnell Douglas MD-90 nadert al langere tijd, maar het type lijkt plotseling tóch nog een steentje bij te kunnen dragen.
Weliswaar niet operationeel, maar wel als voorbeeld in aanloop naar onderzoek van het concept, genaamd Transonic Truss-Braced Wing. Dit type, die te boek staat als X-66A, wordt mogelijk geïntroduceerd naar aanleiding van een project van NASA. Het agentschap houdt zich de komende tijd bezig met het Sustainable Flight Demonstrator-project waarin ingezet wordt op duurzamere luchtvaart. Vliegtuigen moeten stiller en schoner gaan opereren. Aan de hand van de X-66A wordt nagegaan hoeveel brandstof en CO2 de X-66A kan besparen. ‘Bij NASA zijn onze ogen niet alleen gericht op sterren, maar ook op de hemel. Het demonstratiemodel voor duurzame vluchten bouwt voort op NASA’s toonaangevende inspanningen op het gebied van luchtvaart en klimaat’, zegt Bill Nelson, werknemer administratie van NASA, in een verklaring.
MD-90 2.0?
Gedurende het onderzoek wordt de MD-90, die al sinds 2000 niet meer geproduceerd wordt, als blauwdruk gebruikt. Het toestel wordt gekenmerkt door haar motoren vlak onder haar staart. De X-66A krijgt een verkort MD-90 airframe. De romp wordt ingekort en de vleugels en motoren worden vervangen. ‘Het resulterende demonstratievliegtuig zal lange, dunne vleugels hebben waaronder de motoren zijn gemonteerd en een reeks aerodynamische balken voor ondersteuning.’ Uiteindelijk zal Boeing het toestel produceren en testen. Tegen 2028 moet de balans opgemaakt worden.
NASA heeft een Funded Space Act Agreement met Boeing waarmee 425 miljoen dollar (omgerekend ongeveer 400 miljoen euro) de komende zeven jaar geïnvesteerd wordt. De rest van de financiering, die mede mogelijk gemaakt wordt door het bedrijf en haar partners, bedraagt circa 725 miljoen dollar. Tijdens het project faciliteert NASA technische expertise en faciliteiten.