• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

    29/11/2023

    EasyJet wil groeien in Nederland

    29/11/2023

    Iran koopt straaljagers in Rusland

    28/11/2023

    Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

    28/11/2023

    Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

    28/11/2023
  • Achtergrond

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023

    Schiphol.. Wat zou de liefde doen? | Column

    19/11/2023

    Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse

    19/11/2023
  • Editors’ choice

    Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

    29/11/2023

    KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

    27/11/2023

    Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

    26/11/2023

    Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

    26/11/2023

    Corendon 737 keert terug naar Schiphol

    25/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Luchtvaartindustrie sceptisch over het behalen van duurzaamheidsdoelen
Duurzaamheid

Luchtvaartindustrie sceptisch over het behalen van duurzaamheidsdoelen

RedactieDoor Redactie16/06/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Uit een recente enquête van GE Aerospace blijkt dat minder dan de helft van de 235 ondervraagde executives gelooft dat de luchtvaartindustrie haar doel zal halen om in 2050 CO2-neutraal te zijn. 32 procent van de executives is ervan overtuigd dat dit niet zal lukken, terwijl 22 procent onzeker is over de uitkomst. Dit roept twijfel op over de haalbaarheid van het door IATA gestelde doel. 51 procent van de respondenten vindt dat de vooruitgang te traag is en pleit voor meer urgentie in de aanpak van klimaatverandering binnen de luchtvaartindustrie.

Een belangrijke factor in het behalen van de doelstellingen is het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof, ook wel Sustainable Aviation Fuel (SAF) genoemd. Dit type brandstof stoot ongeveer 75 procent minder schadelijke stoffen uit dan reguliere kerosine. Op dit moment maakt duurzame brandstof echter slechts 0,1 procent uit van het totale brandstofverbruik van luchtvaartmaatschappijen. Dit heeft geleid tot kritiek vanuit milieugroepen, waarbij sommigen betogen dat de gestelde doelen onrealistisch zijn gezien het beperkte aanbod van duurzame brandstof. Zij suggereren dat het drastisch verminderen van vliegactiviteiten wereldwijd de enige manier is om de doelen te bereiken.

De kritiek dat het aanbod van SAF te beperkt is om de duurzaamheidsdoelen te behalen, wordt ook onderschreven in een recente gezamenlijke verklaring van zeven van ‘s werelds grootste luchtvaartondernemingen. In de verklaring, ondertekend door de Chief Technology Officers (CTO’s) van onder andere Airbus, Boeing en Rolls Royce, staat dat:

‘Het verhogen van de productie en het gebruik van SAF is een essentiële stap om het doel van de luchtvaartsector te bereiken om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. Momenteel wordt de productie van SAF geschat op minder dan 0,1% van de wereldwijde vraag naar vliegtuigbrandstof. Bovendien liggen de prijzen van SAF doorgaans twee tot vijf keer hoger dan de prijs van conventionele vliegtuigbrandstof. Het aanbod wordt verder beperkt door concurrentie van hernieuwbare brandstoffen uit andere sectoren die alternatieve mogelijkheden tot verduurzaming hebben, zoals het wegvervoer en de verwarming.’

Volgens experts is de grootschalige implementatie van SAF de enige manier om de doelstellingen van IATA te halen. De oproep van de zeven ondernemingen is dan ook gericht op meer overheidsbeleid dat de productie van SAF stimuleert om zo de beschikbaarheid te vergroten en de prijs te verlagen.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Airbus Boeing duurzaamheid IATA SAF
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

29/11/2023Redactie

EasyJet wil groeien in Nederland

29/11/2023Redactie

A320 vliegt per ongeluk naar verkeerde stad

29/11/2023Redactie

Recent

Eerste Airbus A321 voor Transavia beschadigd

29/11/2023

EasyJet wil groeien in Nederland

29/11/2023

A320 vliegt per ongeluk naar verkeerde stad

29/11/2023
Populair

787-vlucht TUI België abrupt geannuleerd

25/11/2023

Lufthansa A350-piloot ruziet met luchtverkeersleiding

27/11/2023

Corendon 737 keert terug naar Schiphol

25/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?