Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Cargo»Forse reductie vrachtcapaciteit Schiphol dreigt
Cargo

Forse reductie vrachtcapaciteit Schiphol dreigt

RedactieDoor Redactie18/06/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een reductie van zestig procent van de vrachtcapaciteit op Schiphol ligt op de loer als het aantal vliegbewegingen afneemt tot 440.000 per jaar.

Dat blijkt uit onderzoek van Seabury Cargo dat Schiphol deze week op haar website publiceerde. Hoewel de krimp voorlopig van de baan is doordat de rechter oordeelde dat de overheid niet juist handelde, zou een reductie van een aantal vluchten in de nabije toekomst alsnog flinke gevolgen kunnen hebben voor de vrachtsector. Deze levert luchtvaartmaatschappijen in wezen al minder op dan passagiersvluchten en bij een krimp zouden vrachtmaatschappijen twaalf procent van hun slots moeten inleveren. Als gevolg hiervan wijken zij uit naar andere luchthavens, waaronder Brussel, Frankfurt en Luik, én dat treft de Nederlandse economie. Uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam wordt door de krimp naar verwachting per jaar twee miljard euro misgelopen bij een krimp van Schiphol. Tevens verdwijnen circa duizend banen. ‘Een heleboel bedrijven zitten hier omdat er twee heel goede zeehavens zijn en een heel goede luchthaven’, licht Maarten van As, directeur Air Cargo Netherlands (ACN), toe in Het Parool.

Verschillende scenario’s

Er zijn meerdere scenario’s mogelijk met betrekking tot de krimp. Seabury Cargo noemt als ‘meer waarschijnlijk’ dat de vrachtcapaciteit in 2030 met dertig procent reduceert. In een ander scenario, die omschreven wordt als ‘meest pessimistisch’, neemt de capaciteit af met 46 procent. Tevens bestaat de mogelijkheid dat de hoeveelheid vrachtvluchten 60 procent minder wordt. In totaal zouden ongeveer 3.900 vrachtvluchten geen doorgang meer vinden. De verwachting is dat op Schiphol in 2030 1,15 miljoen ton vracht afgehandeld wordt, terwijl dat in 2017 nog 1,75 miljoen ton was. ‘Als je die mogelijkheid niet meer kunt aanbieden, zal dat gevolgen hebben voor de Nederlandse kenniseconomie, en dat terwijl het kabinet juist op dat deel wil inzetten. Ik kan me geen hoogstaande economie voorstellen die zonder luchtvracht kan’, vult John Klompers, luchtvrachtanalist, aan.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
banen Brussel Cargo Krimp Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-vlucht legt Brusselse luchthaven uren plat

13/05/2025Redactie

EasyJet-vlucht naar Zwitserland trekt veel bekijks 

13/05/2025Redactie

Straaljagers zij aan zij met Air Force One | Video

13/05/2025Redactie
Recent

Ryanair-vlucht legt Brusselse luchthaven uren plat

13/05/2025

EasyJet-vlucht naar Zwitserland trekt veel bekijks 

13/05/2025

Straaljagers zij aan zij met Air Force One | Video

13/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?