Sky Alps rust haar Dash 8-400’s uit met ‘actieve’ winglets van Tamarack Aerospace. Het systeem verschilt veel van ‘vaste’ winglets op vliegtuigen zoals de Boeing 737 en Airbus A320.
Winglets zijn tegenwoordig op bijna elk commercieel straalvliegtuig terug te vinden. De speciale vleugeltips verminderen de luchtweerstand en kunnen zo het kerosineverbruik met enkele procenten verlagen. Dit helpt luchtvaartmaatschappijen geld en emissies te besparen. Winglets op een tubroprop-vliegtuig zijn daarentegen nog niet populair, met uitzondering van enkele militaire toestellen. Ze voegen namelijk veel gewicht toe en omdat turboprop-vluchten vaak kort zijn, is de besparing op brandstof en emissies gering.
Het Amerikaanse Tamarack Aerospace brengt hier met de introductie van een nieuwe winglet verandering in. De constructie van de fabrikant bestaat, in tegendeel tot andere types, uit bewegende onderdelen. Als het geautomatiseerde systeem merkt dat de belasting van de winglet op de vleugel hoog is, kan het door middel van een kleine vleugelklep de winglet ‘aerodynamisch uitschakelen en zo extra belastingen vermijden’.
Sky Alps
Tamarack heeft de eerste turboprop-gebruiker al weten te overtuigen. Sky Alps zal haar volledige Dash 8-400-vloot uitrusten het systeem. Volgens de fabrikant beschikt de maatschappij door de winglets straks over de ‘lichtste, stilste en meest duurzame’ Dash 8 ter wereld.
Zakenjets
De winglets zijn overigens niet helemaal nieuw. het systeem is ook al van toepassing op twee experimentele Beechcraft King Air-toestellen en bijna 200 Cessna Citation-zakenjets. De vliegtuigen kunnen door de uitbreiding onder andere verder vliegen en sneller klimmen.