Virgin Atlantic, Boeing en Rolls-Royce willen de eerste commerciële vlucht uitvoeren met honderd procent duurzame brandstof.
Het drietal bedrijven wil gezamenlijk voor het einde van dit jaar de eerste trans-Atlantische vlucht met passagiers tot stand brengen waarbij beide motoren uitsluitend op duurzame brandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF) werken, meldt de motorfabrikant. Er zijn al tientallen testvluchten met duurzame brandstoffen gerealiseerd, maar nog nooit vond er een vlucht plaats met honderd procent alternatieve kerosine en passagiers aan boord.
De zeven uur durende vlucht van Londen Heathrow naar New York JFK vindt plaats in een Boeing 787-9 aangedreven door Rolls-Royce Trent 1000-motoren. De terugvlucht wordt uitgevoerd met gewone brandstof om compatibiliteit te bewijzen. Virgin Atlantic gaf eerder aan het een eer te vinden de belangrijke zaken- en vrijetijdsroute tussen het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten duurzamer te maken.
SAF
Naast Virgin Atlantic starten steeds meer luchtvaartmaatschappijen met het gebruik van Sustainable Aviation Fuel. De duurzame brandstof is een belangrijke oplossing om de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart te helpen verminderen. SAF beschrijft het resultaat van een chemisch proces waarbij uit verschillende grondstoffen, bijvoorbeeld oud frituurvet, een synthetische brandstof wordt geproduceerd die vervolgens wordt verfijnd voor gebruik in de luchtvaart.
Lees ook: